Spårvägslänken mellan Gottsunda och den blivande tågstationen vid Bergsbrunna, den så kallade Ultunalänken, finns för att få bättre nytta av den framtida tågstationen, samtidigt som en del av de bostäder kommunen lovat att bygga i utbyte mot fyrspåret kan läggas på den västra sidan av Fyrisån.
En känslig del är den planerade spårvägsbron vid Ultuna. Tidigare har olika varianter diskuterats för hur bron ska se ut och placeras. Nu har kommunen landat i ett förslag som innebär en högbro, med en seglingsfri höjd på 12 eller 16 meter. Bron har också placerats längre söderut för att smälta in i landskapet bättre.
– Det är flera oerhört viktiga intressen som sammanfaller på den här platsen och vi måste göra avvägningar utifrån alla dem, säger Alva Herdevall, projektledare på Uppsala kommun.
Ultunabron är minst sagt kontroversiell. För en del av dem som är mot hela spårvägsprojektet är bron det viktigaste skälet. Området är en del av naturreservatet Årike Fyris. Grundvattnet, som också är dricksvattentäkt för Uppsala, ligger på flera ställen nära markytan, vilket skapar särskilda utmaningar.
Bron föreslås bli 850 meter lång och gå på pelare. Den ska enligt direktiven vara av "hög arkitektonisk kvalitet" vilket enligt kommunens egen beskrivning resulterat i en bro som är "nedtonad men elegant" och att den på avstånd ser ut "som en tunn linje som följer landskapets form. Målsättningen är en smäcker bro som inte häver sig över sin omgivning, men tål att synas".
– Bron har gjorts så lång för att spara så mycket som möjligt av de värden som finns i dag. Arkitektprogrammets formuleringar visar också på de utmaningar som finns på platsen. Utformningen är jätteviktig, säger Alva Herdevall.
Tanken är att bron ska kunna användas av utryckningsfordon. I övrigt så är det bara spårvagnar samt gående och cyklister som får köra över bron.
– Det kommer att skyltas att det är förbjudet för motorfordon, säger Alva Herdevall.
Man kan se på Kungsgatan att många trotsar förbudet att köra där. Hur hindrar man att detta blir en smitväg för biltrafiken?
– Det är en bra fråga. Sådana saker får vi titta på längre fram när bron ska projekteras.
Fortfarande återstår en del undersökningar av förutsättningarna i marken samt grundvattnet. Syftet är att placeringen av bropelarna ska göra så liten skada som möjligt.
– Vi undviker den känsligaste zonen för grundvattnet. Rent krasst får vi inte påverka grundvattnet, skulle vi göra det får vi inte bygga bron, säger Alva Herdevall.
Både hur bron påverkar kulturmiljön och skyddet av grundvattnet kommer att prövas av mark- och miljödomstolen. Enligt tidsplanen ska en ansökan skickas in strax efter årsskiftet.
Har ni någon beredskap för att hantera ett nej i miljöprövningen?
– Vi tar en sak i taget, men har lagt in marginal i tidsplanerna för att klara överklagande till högre instans.
Skulle bron ändå inte klara miljöprövningen måste man från kommunens sida tänka om. Några möjliga sätt att hantera ett sådant bakslag är i så fall att flytta depån till den västra sidan av ån, att på nytt utreda en förkastad placering av bron närmare villorna i Sunnersta eller kanske att dra spårvägen omvägen runt Flottsundsbron i stället. Men Alva Herdevall vill inte säga vilket alternativ som ligger närmast.
– Det är svårt att sia om processen. Men vi tror på det här förslaget och är trygga med det.
På den andra sidan ån kommer spårvägen med intilliggande bilväg att passera i närheten av Stordammen, som är ett populärt utflyktsmål i utkanten av Lunsen. Också här blir det en bro över en så kallad faunapassage, där djur och människor kan passera under. Två olika varianter som går antingen 20 meter eller 100 meter från själva dammen föreslås. Vilket av alternativen som väljs ska avgöras efter samrådet till nästa remissomgång.
– Vi vill ha synpunkter på båda dragningarna, säger Alva Herdevall.
Nu är förslaget för hela den sista etappen av spårvägssträckan ute på ett så kallat samråd. Då har Uppsalabor och olika myndigheter möjlighet att komma med synpunkter på förslaget.
Hur ser ni på den opinion som finns mot spårvägen och bron vid Ultuna?
– Det är fint när det finns ett engagemang och en omsorg om utvecklingen i Uppsala. Vi önskar alltid höra människors åsikter och uppmanar alla att lämna synpunkter. Det hjälper oss i vårt arbete, säger Alva Herdevall.