Så ser planerna för spårvägen i Uppsala ut

Från Bergsbrunna via Gottsunda och Ultuna, och vidare in mot stan. Så planeras den 17 kilometer långa spårvägen sträcka sig genom Uppsala.

Förslaget till detaljplan för spårvagnstrafik i Uppsala presenterades under tisdagen.

Förslaget till detaljplan för spårvagnstrafik i Uppsala presenterades under tisdagen.

Foto: Uppsala kommun

Uppsala2021-03-23 19:00

Förslaget till detaljplan för spårvagnstrafik i Uppsala presenterades under tisdagen. Med start vid en ny station i Bergsbrunna ska spårvagnen gå över Fyrisån till Gottsunda och Ultuna. Vid Ultuna tar en linje av i riktning mot centrum via Ulleråker, medan spårvagnen från Gottsunda passerar Rosendal på väg in mot stan. Totalt planeras för 19 hållplatser längs en 17 kilometer lång sträcka.

– Syftet med spårvägen är att minska trängseln och klara klimatmålen. Det är först nu det blir konkret och det går att se precis var spåren kommer att gå. Detaljplanen är ett steg för att kunna gå vidare och söka pengar, säger Rickard Malmström (MP), ordförande för gatu- och samhällsmiljönämnden.

På torsdag väntas plan- och byggnadsnämnden gå vidare med detaljplanen. Mellan 8 april och 22 maj kommer sedan Uppsalaborna ha möjlighet att tycka till om planerna. Därefter kommer detaljplanen att omarbetas utifrån de synpunkter som kommit in.

– Nästa del är finansiering. Det här förslaget bygger på att staten är med och finansierar spårvägen. Allt det här kommer sedan att vävas samman till ett förslag som kommunfullmäktige tar ställning till under våren 2022, säger kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).

Om allt går enligt plan ska spårvagnen rulla genom Uppsala hösten 2029.

På politisk nivå finns dock fortsatt oenighet kring planerna på spårväg i Uppsala. Moderaterna vill exempelvis hellre se ett system med snabba bussar (så kallad Bus Rapid Transit).

– Vi tycker inte att det finns någon ekonomi i att bygga spårväg i Uppsala, och inte heller att funktionen behövs. Vårt förslag är i stället att använda en busslösning och satsa mycket mer på cykel och elbilar. Jag tycker att det är lite oansvarigt att utreda det här för tiotals miljoner kronor när det inte finns en säker majoritet i fullmäktige för det, säger kommunalrådet Fredrik Ahlstedt (M).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!