– Vid köpsituationer påverkas vi av många olika faktorer, ofta utan att vi ens själva är medvetna om det. I den här studien ville jag undersöka hur närvaron av fysiskt attraktiva personer påverkar vilka menyval vi är villiga att spendera pengar på och om det finns några könsspecifika skillnader.
Det säger Tobias Otterbring, forskarstuderande i psykologi vid Karlstads universitet, som gjort studien.
I studien har manliga och kvinnliga deltagare fått titta på bilder av personer som de finner attraktiva och inte attraktiva. Därefter har de fått uppge hur mycket pengar de är villiga att spendera på olika typer av mat och dryck.
Det visade sig att kvinnor blev mer benägna att lägga pengar på hälsosam mat när de satt framför en man de fann attraktiv, medan männen blev mer motiverade att lägga pengar på dyr mat och dryck när de satt framför någon som de tyckte var attraktiv.
– Slutsatsen av studien är att attraktiva personer av det motsatta könet triggar ett konsumtionsmönster som speglar människors partnerpreferenser. Ur ett marknadsföringsperspektiv indikerar resultaten att attraktiva män, exempelvis servicepersonal eller ”heta hunkar” i reklam, kan öka kvinnors benägenhet att konsumera produkter associerade med hälsa och skönhet. Attraktiva kvinnor tycks aktivera mäns benägenhet att konsumera för att imponera, säger Tobias Otterbring.