Så mycket tjänar företagen på slitet för klasskassan

Klasskassesäsongen är i full gång och flera företag tjänar gott på den frivilliga försäljningen. "Den här typen av verksamhet bygger på solidaritet", säger vd:n för Newbody.

"Det är fint att en grupp kan göra något tillsammans där pengarna man tjänar hamnar i en och samma pott", säger Emelie Renholm, vd för Newbody.

"Det är fint att en grupp kan göra något tillsammans där pengarna man tjänar hamnar i en och samma pott", säger Emelie Renholm, vd för Newbody.

Foto: Petra Björstad/UNT arkiv

Uppsala2022-11-27 05:00

Kakor, underkläder och stearinljus som ska tas med till jobbet, ges i present till mormor eller säljas till grannar. De flesta föräldrar känner nog igen sig i att försäljningen tar upp en hel del tid när barnens aktiviteter ska bekostas.

Det finns flera företag som går runt på just den frivilliga försäljningen till barns klassresor och idrottsaktiviteter. Men hur mycket tjänar företagen egentligen på frivilligarbetet?

Följande redovisning är vad några av försäljningsföretagen omsatte 2021:

Kakservice omsatte närmare 111 miljoner kronor och gjorde en vinst med 3,9 miljoner.

Delikatesskungen omsatte 24 miljoner kronor, och de gjorde ett vinstresultat med närmare 1,3 miljoner kronor.

Ravelli omsatte 14,6 miljon kronor och företaget gjorde en vinst med 89 000 kronor.

Kirrat och klart omsatte 3,7 miljoner kronor och gjorde en vinst med 187 000 kronor. 

En av de största i branschen är företaget Newbody. Deras verksamhet går ut på att skolklasser och föreningar säljer basplagg och funktionsplagg till en gemensam kassa. I fjol omsatte företaget 196 miljoner kronor och gjorde en vinst med 10,7 miljoner.

Den billigaste produkten man kan köpa är en krydda för 100 kronor. Det allra dyraste är ett gåvoset med handdukar, doftljus och tvålar för 400 kronor. Av detta får säljaren 27 kronor per såld krydda och 100 kronor per gåvoset.

– Det som är bra med den här typen av verksamhet är att det bygger på solidaritet. Barn utvecklas och får lära sig om entreprenörskap. Det är fint att en grupp kan göra något tillsammans där pengarna man tjänar hamnar i en och samma pott, säger Emelie Renholm, vd för Newbody.

Nackdelen är att det tar värdefull tid av vardagen, säger hon. Därför försöker företaget göra försäljningsarbetet enklare, bland annat genom en webbshop. Enligt dem har det minskat den nedlagda tiden att sälja deras produkter med 30 procent. 

Att vissa föräldrar kan känna att de inte orkar lägga ned tid för den här typen av försäljning oroar Emelie Renholm. Hon tror att de som tänker på det viset inte är de som behöver hjälpen mest.

– Sist vi gjorde en undersökning visade det sig att var tionde barn inte har möjlighet att följa med på resor inom föreningslivet för att föräldrarna inte har råd. Därför vill vi göra det enkelt för grupper att få ihop pengar så att alla kan följa med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!