Coronapandemin kan ha haft en viss inverkan, men framför allt är det att kanelbullens dag inföll på en söndag i år som gjorde att bagerierna drabbades av ett försäljningstapp.
Landings, som har två konditorier i centrala Uppsala, sålde 900 kanelbullar under söndagen. Förra året sålde de drygt 2 500 bullar.
– Det är ju alltid dåligt när kanelbullens dag infaller på en söndag, det spelar ingen roll om det är corona eller inte. Alla företag uteblir och det är en väldig skillnad. Men det gick ungefär som vi förväntade oss i år, så vi är nöjda, säger Jens Dinges, vd för Landings.
På Forsa Hembageri och Güntherska Hovkonditori & Schweizeri, som drivs av samma ägare, hade de räknat med en halvering av fjolårets rekord på 6 000 bullar. Kalkylen visade sig stämma, för under hela helgen sålde de 3 200 kanelkryddade bakverk varav 1 500 under själva temadagen.
– Under omständigheterna är det bra. Det är välbehövligt att folk går ut och köper bullar nu under coronapandemin, säger Johan Landing, vd för Forsa hembageri och Güntherska.
Leijon Stenugnsbageri & Konditori, som har tre konditorier i Uppsala, sålde 2 100 kanelbullar under söndagen. Grundaren och delägaren Frida Leijon räknar med att det är 1 000 färre jämfört med när kanelbullens dag infaller på en veckodag.
Några som inte upplevde något större tapp i år var Ofvandahls Hovkonditori. De sålde 300-400 bullar under söndagen, vilket var lika många som under kanelbullens dag i fjol.