Så mycket popcorn äter vi på bio

I 30 år har popcorn hamnat i munnen på svenska biografbesökare och när UNT besökte Filmstaden i Uppsala på torsdagskvällen låg popcornlukten tät i lokalen.

Paulina Karlsson köper alltid popcorn till filmen, Kerstin Rääs köper aldrig.

Paulina Karlsson köper alltid popcorn till filmen, Kerstin Rääs köper aldrig.

Foto: Karolina Tolstav

Uppsala2017-01-19 21:31

I år är det 30 år sedan SF började sälja den saltade majsen till biobesökarna. Därför har man utropat 2017 till popcornets år och har gjort 19 januari till internationella popcorndagen i sin kampanj.

Kampanj eller inte, popcornen är populära i kön på Filmstaden. Hannah Svanberg och Elwer Ankarstorm går inte på bio så ofta, men när de gör det är popcornen en självklarhet. Ingen av dem visste att biopopcornen fyller 30 år i år, men de noterade att de var billigare i dag. 15 kronor för en mellanpopcorn jämfört med normalpriset 49 kronor.

– Film och popcorn hör ihop, men spontant tycker jag att det låter väldigt dyrt, säger Hannah Svanberg.

Paulina Karlsson köper alltid popcorn, till skillnad från Kerstin Rääs, som hon ska se filmen med:

– Jag tycker att det fastnar i tänderna och kostar lite för mycket, säger Kerstin Rääs.

Paulina Karlsson bara ler åt det här.

– Det är inga problem, säger hon.

Det är varmt vid popcornmaskinerna och det poppar våldsamt. Till slut lyfter locket och nya popcorn faller ner i en strid ström. Gula och vita, om vartannat. Nadia Liljedahl, skiftledare på Filmstaden, berättar att det finns kunder som tror att de gula är med smörsmak, men det här är inte smaksatta popcorn, bara saltade. Att vissa är gula beror på att de haft kontakt med kokosoljan som används vid poppningen.

Och det går åt en hel del popcorn under en dag, från att maskinerna sätts i gång på eftermiddagen tills de får svalna sent på kvällen.

– Under en enda dag på jullovet sålde vi 2 000 liter popcorn här, säger Nadia Liljedahl.

I Sverige äter vi enorma mängder popcorn på bio varje år, enligt Sigrid Hoflund, projektledare för popcornskampanjen på SF Bio, säljs 12 miljoner liter popcorn varje år till runt 11,6 miljoner besökare.

– Vissa äter lite mer, andra äter inte någonting. Om man slår ut det blir det ungefär en liter per besökare, säger hon.

Nadia Liljedahl gillar fortfarande popcorn efter två år på bion, det kan bli en hel del småätande under en kväll.

– Jag känner inte direkt lukten längre, den är ju inte så stark. Men om jag jobbat flera pass kan jag känna mig som ett enda stort popcorn, säger hon.

Popcornen må vara biogodiset nummer ett, men det orsakar också en hel del städning.

– Jag tror aldrig att vi skulle kunna få det helt rent från popcorn här, men det hör ju till. Jag tänker inte på det så mycket, säger Nadia Liljedahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om