Så mycket dyrare blir bussbiljetten

En del bussbiljetter på länets bussar blir dyrare, andra billigare och priset för enkelbiljett förändras inte alls. Styrelsen i Upplands Lokaltrafik (UL) har ändrat bland busstaxorna för att få bukt med ett budgetunderskott på 12 miljoner kronor.

Uppsala2008-12-08 20:35
Så mycket som de aviserade prishöjningarna på 12 procent över hela linjen blev det alltså inte. Vid måndagskvällens möte i UL:s styrelse hade man ambitionen att inte dra in någon trafik när man ville få budgeten i balans. I stället beslutade man höja priserna exempelvis för länskort 30-dagarsperiod från 990 kronor till 1070 kronor och för länskort årskort från 9400 kronor till 9630 kronor. När det gäller 30-dagarskort för zon 1 och 2 höjs priset från 620 kronor till 670 kronor, årskort för samma zoner höjs från 5900 kronor till 6030 kronor.

De tidigare 20-resorskorten slopas och i stället inför man 10-resorskort med 40 procent lägre pris per resa än om man löser enkelbiljett, åtminstone om man gör det över två zoner. Höjningen per resa är från 37,50 till 48 kronor, jämfört med det tidigare 20-resorskortet.
- Under året har vi fått extra medel från våra ägare, kommunerna och landstinget, men de täcker inte våra ökande kostnader. Visserligen har dieseln gått ned lite sedan tidigare i höstas, men fortfarande är den dyrare än för ett år sedan, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
- Men ökningen av resande har varit stadig varje månad sedan 2007, så det tror vi kan hålla i sig nästa år, om än inte lika mycket som under 2008.

Några indragna busslinjer kommer det heller inte att bli, åtminstone inte av besparingsskäl. Prisförändringarna på länsbussarna kommer att gälla från och med 1 mars 2009.
UL:s styrelse har också beslutat att utreda hur tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala kan utvecklas. Stockholms lokaltrafik (SL) har redan fattat motsvarande beslut i sin styrelse.
- Det skulle kunna bli ett helt nytt upplägg. Kanske SL:s pendeltåg skulle kunna gå ända upp till Uppsala och Upptåget får vända i Uppsala och passagerarna får byta här. Men i dag finns inga klara planer på hur det ska bli, säger Sture Jonsson.
UL hoppas dock på att det ska vara färdigplanerat med Stockholm - Uppsala-trafiken tills Resecentrum öppnar 2011.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om