Från och med 2022 är det förbjudet med genomfartstrafik på Kungsgatan i Uppsala. I korsningen med Vaksalagatan måste de bilar som kör på Kungsgatan svänga mot Vaksala torg. Nu konstaterar kommunen att en majoritet av bilisterna på Kungsgatan bryter mot förbudet.
Under 2024 är det enligt kommunens siffror 56 procent av bilarna som trotsar förbudet, både bland den norrgående och södergående trafiken. Bussarna, som får köra rakt fram, har då plockats bort ur statistiken som bygger på gps-data. Under åren efter att förbudet infördes 2022 kan man se en svag uppgång i andelen bilar som svänger in på Vaksalagatan enligt reglerna.
Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger ändå att förbudet varit positivt.
– Det är glädjande att det är en uppåtgående trend i efterföljandet av reglerna. Sen är det sant att det fortfarande är många som trotsar förbudet, säger han.
Är det meningsfullt att ha ett förbud som majoriteten ignorerar?
– Vi behöver prioritera det här stråket för kollektivtrafiken. Inget blir bättre av att ta bort förbudet. Sen kommer vi ändå att behöva stänga av när vi ska gräva för spårvägen om något år. Att ändra regleringen fram och tillbaka är inte bra.
Nu pågår arbete på Väderkvarnsgatan. Är det inte en poäng att ha fler gator öppna under byggtiden?
– De här åren är det mycket som händer i stan, det är utmanande. Vi har mycket kollektivtrafik som går även på Vaksalagatan. Och för att undvika köer är det bättre om biltrafiken tar Strandbodgatan och Råbyvägen i stället.
Kommunens siffror bekräftar också det som i forskningen kallas inducerad trafikefterfrågan, det vill säga att ökad tillgänglighet för bilar ökar den totala trafiken och tvärtom, att avstängningar minskar biltrafiken. Efter att förbudet infördes har det totala antalet bilar på Kungsgatan minskat med en femtedel, utan att man ser någon motsvarande ökning på parallellgatorna Väderkvarnsgatan och Stationsgatan. Samtidigt har resandet med stadsbussarna ökat. Det här är en önskvärd utveckling, enligt Rafael Waters.
– Bilen är och kommer att vara ett viktigt färdmedel och vi vill att framkomligheten fungerar för biltrafiken. Men alla får inte plats på gatorna om fler använder bil. Vi har en stad med ett begränsat centrum och måste prioritera yteffektiva färdsätt som gör att flest personer tar sig dit de ska, säger han.
Moderaterna håller inte med. Therez Almerfors har lämnat in en motion om att genomfartsförbudet ska tas bort. UNT frågar henne hur hon ser på risken för bilköer om ett borttaget förbud leder till att trafiken ökar igen. Hon finns inte tillgänglig för intervju, men i ett sms svarar hon: "Eftersom förbudet inte efterlevs väl hittills ser vi inga större risker utan ser detta som en möjlighet att förenkla för Uppsalaborna."
Samtidigt kan man se att polisen inte prioriterat att kontrollera förbudet på Kungsgatan. Det första året efter att det infördes, 2022, bötfälldes 36 personer för att ha kört rakt fram på Kungsgatan, lika många som bröt mot förbudet på fem minuter när UNT filmade korsningen för ett par år sedan. Året därefter var det sex personer och i år är det hittills sju stycken som bötfällts för detta.
– Det här är något som man kontrollerar i mån av tid, säger Conny Salestedt, trafiksamordnare på Polisens region mitt.
Minskar inte respekten för trafikreglerna om de inte kontrolleras?
– Det är tråkigt att trafikreglerna inte efterlevs. Men vi har begränsade resurser att kontrollera det, säger Conny Salestedt.