SJ:s tidtabell sträcker sig ett år framåt. Den 9 december är det dags att uppdatera den. I och med det satsar SJ på sträckan Uppsala – Stockholm. Antalet avgångar ökar från 37 till 40 från Uppsala till Stockholm, samt från 35 till 39 från Stockholm till Uppsala.
– En tydlig skillnad för resenärerna är att tågen kommer gå tätare på kvällarna efter 18. Utöver det har vi även satt in längre tåg i vissa avgångar, inte minst på kvällarna. Nu är tågen troligen så många de kan bli, säger Jan Kyrk.
Har man nått maxgränsen för vad sträckan Uppsala och Stockholm klarar av?
– Det är en fråga som Trafikverket kan svara på. Men vår bedömning är att vi är mycket nära en övre gräns. Vi kör redan tvåvåningståg och har alltså redan byggt på höjden. Våra tåg är i många fall så långa som de kan bli och vissa tåg hamnar redan utanför plattformen i Knivsta och Märsta. Därför är det så viktigt med fyra spår mellan Uppsala och Stockholm, säger Jan Kyrk.
Han betonar att frågan är politisk.
– Det finns politiskt tagna beslut och vi trycker på för att fyrspåren ska bli verklighet. Det gör även UL och SL. Vi tre har samma syn på detta, säger Jan Kyrk.
Många resenärer som reser från Knivsta rapporterar till UNT att de ofta tvingas stå på tåget. Kommer denna satsning leda till att problemet försvinner?
– Vi tänker på Knivsta och deras resor till Stockholm. Det blir tre fler avgångar i ena riktningen och fyra i den andra per dygn.
adam.sjoborg@unt.se