Så kul blir Uppsala med kortet på fickan

UNT TESTAR: Stockholm har Stockholmskortet, Göteborg har Göteborgspasset, Malmö har Malmökortet... och Uppsala har Uppsalakortet. UNT har testat ett av stans senaste dragplåster.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2006-07-15 00:00
— Jag tycker att Uppsalakortet står sig bra mot andra stadskort, säger Joakim Fohlman på reklam- och kommunikationsbyrån ITura som sedan förra året marknadsför och säljer Uppsalas eget turistkort. Kortet, som än så länga bara säljs under sommaren, ger i de flesta fall rabatt på och i vissa fall helt gratis inträde till runt 30 museer och aktiviteter i Uppsalaområdet. Dessutom erbjuds gratis bussresor med stadstrafiken och fri parkering på kommunens parkeringar.
I Stockholm finns ett sedan länge inarbetat rabattkort, Stockholmskortet, som ger turisten fri entré till mer än 75 museer och attraktioner, fria resor med lokaltrafiken, båtutflykter och en mängd bonuserbjudanden. Listan över vad som ingår är så lång att den är oöverskådlig. Förra året såldes 166 000 Stockholmskort. I Uppsala sålde man förra sommaren mellan 700 och 1200 Uppsalakort. Siffrorna går förstås nästan inte att jämföra, men klart står att Uppsala är den kanske minsta staden i Sverige med eget "stadspass".
— Vi ser en framtid i det här och satsar på att sälja 10 000 kort om två år, säger Joakim Fohlman.
Hur ser en köpare ut?
— Jag har hört olika från olika håll. Den typiska Uppsalaturisten är enligt en undersökning en 46-årig kvinna från Stockholmsområdet som tillbringar 4-5 timmar i stan. Men en del säger att barnfamiljer kommer hit, en annan grupp är hotell- och konferensgäster, säger Joakim Fohlman.

Mest svenskar
I framtiden ska ännu fler aktiviteter kopplas till kortet. På den listan finns säkert en hel del shopping. I dag finns bara två butiksrabatter kopplade till Uppsalakortet och en av dem är turistbyråns souvenirbutik. Vilket som i dag är kortets populäraste erbjudande vill Joakim Fohlman inte uttala sig om. Men det är nog inte Evolutionsmuseet där kassapersonalen aldrig förut har sett kortet. Kanske inte heller Bowlaget där man bara kan komma ihåg ett enda tillfälle då man gett rabatt till en kund med Uppsalakortet. I Domkyrkan, som även är återförsäljare, känner man till det lite bättre.
— Vi säljer ett tiotal kort per år. De flesta som köper är svenskar men några utländska har också varit intresserade, säger Hans Ringstam som står i kassan.
På Uppsalas turistbyrå säljs några hundra kort varje år, turistbyråchefen Anette Öqvist upplever att det mest är till utländska turister.
— Framför allt så vet de utländska mer om kortet i förväg. Jag tror att det beror på att man läser på mer inför besöket om man kommer från utlandet, man förväntar sig också att det ska finnas någon sorts rabattkort.

10 000 sålda kort
Den absolut största anledningen till att folk köper är gratis parkering och buss. Parkering är bara gratis på kommunens platser men Anette Öqvist tror inte att turister har problem att skilja dem från andra parkeringsplatser.
— Nej, de får en tydlig karta. Men i framtiden hoppas vi att kommunen går med på att sätta upp skyltar så att man vet var kortinnehavare får parkera.
Bland aktiviteterna som ingår i kortet tror hon att bad på Fyrishov är mest populärt.
— Det är väldigt prisvärt. Man kan ju först parkera bilen i stan och ta bussen ut till Fyrishov. En snittfamilj som kommer hit går nog inte igenom mer är 2-3 aktiviteter på en dag.
Målet 10 000 sålda kort tror hon inte är orimligt.
— Det går absolut att genomföra. En förutsättning är att det börjar säljas året runt. Då kommer folka att kunna koppla ihop staden med kortet, "åk till Uppsala och köp Uppsalakortet".

FAKTA


Uppsalakortet

Kostnad: 100 kronor
Giltighet: Gäller för en vuxen och två barn under 15 år.
Köpställen: Uppsalakortet säljs på turistbyrån men också på museer, hotell, campingplatser, "utvalda pressbyråer och bensinstationer" (vilka framgår inte, men på Uppsala central säljs det inte). Finns också att köpa på Internet på www.whatson.se och www.uppsala.com.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!