Så kan filmen lyfta Uppsala

Det ligger månader av förberedelser bakom de filminspelningar som snart ska äga rum på Drottninggatan. Inte minst kommunen och regionala filmorganisationer har gjort sitt yttersta för att locka Hollywood till Uppsala. Vinsterna med jätteprojektet är många, menar man.

Filmteamet skvätter svart asfalt på de nymålade övergångsställena

Filmteamet skvätter svart asfalt på de nymålade övergångsställena

Foto: Robin Aron

Uppsala2010-09-20 09:35

Den amerikanska versionen av Stieg Larssons bästsäljande Millenniumtrilogi är den största internationella filmsatsningen på svensk mark någonsin. Även om Uppsala bara finns med på ett hörn i produktionen, som den fiktiva småstaden Hedestad på 1960-talet, så anses projektet föra med sig en mängd gynnsamma sidoeffekter för regionen.
– Ur det korta perspektivet så lägger filmteamet mycket pengar på exempelvis övernattningar, hyrbilar och mat. Men det är de långsiktiga effekterna som är viktiga, vad en sådan här satsning kan innebära för besöksnäringen och tjänstesektorn, förklarar Anders Ekegren, ordförande i Filmregion Stockholm-Mälardalen.

Hans organisation arbetar bland annat med att få fler filmskapare, inte minst internationella, att förlägga sina inspelningar till Mälardalsregionen. Genom att besöka filmmässor och knyta kontakter försöker de slå ett slag för bland annat Uppsala som inspelningsplats.
– Vi visade Drottninggatan för filmteamet och de tyckte att platsen lämpade sig ovanligt väl för att omvandlas till huvudgatan i Hedestad. På en mässa nyligen träffade vi också regissören Aki Kaurismäki som planerar att göra en film om Drottning Kristina. Han ville spela in i Kanada men vi försökte övertyga honom om att i stället använda sig av autentiska, svenska 1600-talsmiljöer. Bland annat visade vi Anatomiska teatern i Uppsala, berättar Anders Ekegren.
Välbevarade, historiska platser imponerar ofta på amerikanska filmare och de genuina miljöerna är också något som Anders Ekegren använder sig av för att locka Hollywood till Sverige.
– Utöver det så finns det också ett stort filmiskt och tekniskt kunnande i Sverige och vi har goda kunskaper i engelska. Vårt land är säkert att arbeta i, något som inte minst är viktigt när man har med filmstjärnor att göra. Dessutom är Sverige inte längre särskilt dyrt att verka i, jämfört med andra länder, förklarar han.
Det kanske tydligaste exemplet på filmindustrins positiva, regionala effekter är uppsvinget för turistkommunen Ystad, efter de omåttligt populära berättelserna om kommissarie Wallander.
– Någon har räknat ut att om man skulle uppnå samma effekter genom traditionell annonsering skulle man få betala 500 miljoner kronor. Det har ingen kommun råd med, säger Anders Ekegren.

Kajsa Bergdahl är evenemangslots på Uppsala kommun och en av dem som har skött kontakterna mellan filmfolket och de berörda myndigheterna. Hon blev inkopplad redan i juni.
– Det är många som har varit inblandade, brandförsvaret, gatukontoret, Upplands lokaltrafik samt teknik- och servicekontoret, för att nämna några. Vi vill naturligtvis underlätta så mycket som möjligt för filmteamet samtidigt som vi också måste se till att det här går rätt till, berättar hon.
Busstrafiken har redan påverkats av projektet och flera linjer har fått ledas om. Än så länge har dock inte Kajsa Bergdahl personligen fått ta emot några klagomål.
– Jag hoppas att så många som möjligt ser värdet i det här och att Uppsalaborna har överseende med att det kan bli störningar i bland annat lokaltrafiken, säger hon.
Enligt Anders Ekegren ligger satsningar på film- och underhållningsindustrin helt rätt i tiden.
– Sverige är ju ett traditionellt industriland, men det är först på senare år som vi har börjat inse potentialen i den här sektorn. Besökstjänsterna och upplevelseindustrin har ökat våldsamt de senaste åren, förklarar han.
Inspelningarna på Drottninggatan väntas pågå till och med 7 oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!