Några tips:
•Ät tillsammans. Om barn förknippar matstunder med trevlig samvaro ökar möjligheten att de äter. Det är bra om miljön är lugn- stäng av TV: n och se till att ingen pratar i telefon. Trivsamma måltider går kanske inte att få till dagligen i en barnfamilj, man får göra så gott man kan.
•Ät själv och visa att du tycker det är gott. Barn gör som omgivningen gör. Om man ser att en förälder inte tycker om maten kan det bli svårt att äta själv.
•Servera maten på det sätt som barnet tycker om. Många barn vill ha varje livsmedel var för sig på tallriken, medan en del vill ha maten ihopblandad.
•Duka och servera fint. Man kan bland annat tänka på att färgrik mat kan vara mer lockande. Använda fantasin och servera maten på ett roligt sätt, till exempel ha rivna morötter som hår i moset, gurkskivor som öron och en halv paprikaring som glad mun.
•Uppmuntra barnet att äta själv. Tillåt yngre barn att undersöka maten genom att känna, kladda, lukta och röra runt. Servera plockvänlig mat, till exempel pasta, ärtor, bröd, gurka och broccoli.
•Bli inte arg på barn som inte äter och undvik att truga och tvinga. Barn som blir tvingade upplever lätt måltider som någonting obehagligt. Om man låter barn smaka ett nytt livsmedel, en ny maträtt eller en ny konsistens flera gånger börjar de känna igen det och med tiden kanske tycka om det.
•Kommentera inte mat som är kvarlämnad på tallriken.
•När barn har svårt att komma igång med att äta kan man hjälpa till genom att mata några tuggor.
•Ibland kan barn låta bli att äta på grund av förändringar i deras liv. Barn kan visa otrygghet genom att vägra äta, det är inte ovanligt att barn som får syskon börjar äta sämre eller vill bli matade igen.
•Alla barn har olika aptit. Hur mycket mat ett barn äter varierar från dag till dag och måltid till måltid. Om barn vägrar att äta ett visst livsmedel vid en måltid är det ingen fara. Friska barn äter oftast den mängd de själva känner att de behöver. Det är bra att veta att oftast får barnet i sig någorlunda allsidig näring om man ser det över en längre period och inte tittar på enskilda måltider.
•En del barn tappar aptiten bara av att se mycket mat, därför är det bra att inte servera för stora portioner. Man kan ge en mindre portion och sedan en till om barnet vill ha mer. Det är bra för både barn och föräldrar om barnet klarar att äta upp.
Källa: Vårdguiden