Thomas Tydal, lokförare och it-entreprenör, har blivit expert på att följa tågtrafiken i landet genom mobiltjänsten 1409, som också många tågpendlare använder för att hålla koll på förseningar och inställda avgångar. En månad efter att Mälartågen tog över SJ:s avgångar mellan Stockholm och Uppsala visar hans sammanställning att Mälartåg klarat skiftet bra.
– Generellt är det mycket mer grönt i tabellen än det varit i tidigare sammanställningar. Det ser mer ut som innan kaoset startade. Man kan jämföra med läget 2019, före pandemin, säger han.
Hittills har han hunnit sammanställa en översikt av morgonavgångarna från Uppsala. Med två undantag – tågen som går från Uppsala mot Stockholm klockan 7.01 och 8.09 – har Mälartågen klarat sig utan större förseningar. För de två problemavgångarna har dock närmare hälften av tågen varit mellan 5 och 15 minuter sena.
– Det är de extra insatstågen som har större risk för att råka ut för problem. De ska passa in bland övriga tåg både till Uppsala och därifrån, säger Thomas Tydal.
Det kan finnas flera orsaker till att Mälartåg hittills klarat sig bättre. En faktor är vädret, där det varit mildare och mindre snö än i fjol. En annan möjlig förklaring kan vara att tågföretagen nu hunnit i kapp med rekryteringen av personal efter tappet under pandemin.
Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik, säger att de följer utvecklingen dag för dag.
– Vi gjorde en sammanställning av de nya avgångarna vi tagit över av SJ. 99 procent av dem har körts som planerat och punktligheten var 94 procent. Ett undantag är en större trafikstörning i fredags, säger hon.
Inför tidtabellsskiftet varnade Mälardalstrafik för att det kunde bli trångt på några avgångar där man tvingats köra med färre vagnar än man önskat.
– Vi har dock inte sett några bekymmer än så länge. Men då är vi också medvetna om att det är en period när resandet inte riktigt har kommit i gång efter helgerna. Men vi fortsätter att bevaka det. Jag tror vi får vänta januari ut för att kunna se effekterna lite tydligare i ett normalläge, säger hon.
Enligt Katarina Myrberg har tillgången på tågfordon varit fortsatt god, trots utökningen av trafiken.
– Vi har under året säkrat upp med mer reservdelar och högre kapacitet i vår svarv för hjul och bromsskivor, säger hon.
Hur mycket har det påverkat att det varit en mildare vinter?
– Självklart är det en fördel att vintern inte varit så sträng. Men framför allt handlar det om att vi har haft en god fordonstillgång från början, säger Katarina Myrberg.