Påsken kommer att bli en av matvarubutikernas största försäljningsperioder även i år, trots pandemin. Eller kanske tack vare den. Det är tre butikschefer vid City Gross, Stora Coop och ICA Maxi övertygade om. De säljer överlag mer av fina köttdetaljer, färsk fisk och skaldjur än tidigare.
– Vi märker att kunderna vill lyxa till det lite extra så här i pandemitider, nu när de inte kan gå på restaurang i samma utsträckning. Att äta gott är ju alltid trösterikt och det gäller inte minst en högtid som påsken. Det säger Fredrik Engström, butikschef för ICA Maxi i Stenhagen.
Utmaningen blir förstås att göra påskhandeln så smittsäker som det bara går. Skärtorsdagen brukar vara den mest intensiva dagen. Alla tre butikerna har laddat med extra bemanning i form av butiksvärdar eller trängselvakter som påminner kunderna om vilka smittskyddsråd som gäller och uppmuntra till att följa dem. Det finns gott om flaskor med handsprit utplacerade. Avdelningar med typiska påskprodukter som lösgodis och sill är särskilt viktiga att hålla koll på, där kommer det att finnas både kösystem och trängselvakter som ser till att avstånden hålls.
– Det kan säkert bli aktuellt att säga ifrån till sällskap som vill gå in tillsammans och påskhandla, trots att rekommendationen är att handla själv. Men det brukar sällan bli några problem. Det säger Anders Olsén som är butikschef för Stora Coop i Boländerna.
Alla tre butiker har digitala kundräknare som slår larm när gränsen närmar sig för hur många som får vistas i butiken samtidigt. Personalen är beredd att rycka ut och se till att folk väntar enligt turordningsprincipen en in, en ut. Det har bara inträffat en gång strax före jul, så var det i alla tre butikerna. Att det inte hänt sedan dess beror antagligen på att det förvärrade smittläget i Uppsala gjort intryck på människor, tror de. Ingen vill ju bli sjuk.
– Det är allt fler som handlar mat på nätet. Vi har fått utöka kapaciteten en hel del för att möta efterfrågetrycket, berättar Viktor Lund som är butikschef för City Gross i Boländerna.
Kunderna har ett helt annat beteende nu för tiden och är överlag väldigt duktiga på att hålla avstånd, säger Fredrik Engström och får medhåll av sina branschkollegor.
– Det verkar finns en utbredd övertygelse om att vi måste hjälpas åt för att få ett slut på pandemin, det är helt fantastiskt att se.