Så får du ersättning för sen resa

Snökaos, bränder och tåghaveri. Anledningarna har varit många till den senaste veckans extrema förseningar i kollektivtrafiken. Men restidsgarantin gäller både hos SJ och UL.

Foto: Staffan Claesson/UNT arkiv

Uppsala2012-12-11 07:49

I förra veckan stod kollektivtrafiken mer eller mindre still när samtliga bussar ställdes in och ett fåtal tåg sniglade sig fram längs spåren. Men restidsgarantin gäller, oavsett om du köpt biljett hos UL eller SJ.
– Vi har från UL:s sida slopat en massa undantag för ett par år sedan. Vår garanti gäller, det ska till något riktigt ordentligt, så illa att man mer eller mindre uppmanas att stanna inomhus, då kan vi möjligen dra tillbaka restidsgarantin, säger Sture Jonsson, informationschef, Upplands Lokaltrafik (UL).

På SJ:s hemsida står att restidsgarantin inte gäller vid extremt väderläge som inte SJ själva kan råda över. Men SJ gick tidigt ut med att alla får pengarna tillbaka för sina biljetter.
Åkte du med nya SL-pendeln i går och kom för sent är det till SL du vänder dig om du passerat länsgränsen eller bara åkt inom Stockholms län. Har du bara åkt inom Uppsala län, mellan Uppsala och Knivsta, gäller garantin hos UL.

När kollektivtrafiken stod helt stilla fick många i stället förlita sig till taxi, men köerna var mycket långa, både i telefon och på plats vid Resecentrum. Genom bolagens olika webbsidor kan du ansöka om ersättning för din outnyttjade biljett eller få pengar för taxiutlägg. Men UL:s restidsgarantin täcker bara upp för 400 kronor per person, vilket inte räcker från exempelvis mellan Uppsala och Knivsta.
– Är man fler som ska åt samma håll kan man addera då kan man åka för 1 200 kronor.

En del taxi vägrade dock köra utanför stan när vädret var som värst. Många tvingades därför ta in på hotell när de inte kunde ta sig hem. Det är dock inget som UL ersätter.
– Det är för att lösa en resa, inte för att klara andra saker.

Fakta

Vad gäller och när?

UL + SL
* Har du rest lokalt inom UL:s län (Arlanda-Knivsta-Uppsala) gäller UL:s resegaranti.
* Har du rest lokalt inom SL:s län eller länsöverskridande till exempel mellan Uppsala och Stockholm så gäller SL:s resegaranti.
* Riskerar du att bli mer än 20 minuter sen gäller restidsgarantin och du kan få ersättning för till exempel taxi, samma gäller för resor med SL.
Ansök om ersättning på www.sl.se eller www.ul.se

SJ
* När SJ orsakar förseningen:
Mer än 30 minuter, 50 procent i värdebevis (100 procent för pendlare).
Mer än 60 minuter, 100 procent i värdebevis.
* När SJ INTE orsakar förseningen:
Mer än 60 minuter, 25 procent i kontanter.
Mer än 120 minuter, 50 procent i kontanter.
* Ansök om ersättning på www.sj.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!