I förra veckan stod kollektivtrafiken mer eller mindre still när samtliga bussar ställdes in och ett fåtal tåg sniglade sig fram längs spåren. Men restidsgarantin gäller, oavsett om du köpt biljett hos UL eller SJ.
– Vi har från UL:s sida slopat en massa undantag för ett par år sedan. Vår garanti gäller, det ska till något riktigt ordentligt, så illa att man mer eller mindre uppmanas att stanna inomhus, då kan vi möjligen dra tillbaka restidsgarantin, säger Sture Jonsson, informationschef, Upplands Lokaltrafik (UL).
På SJ:s hemsida står att restidsgarantin inte gäller vid extremt väderläge som inte SJ själva kan råda över. Men SJ gick tidigt ut med att alla får pengarna tillbaka för sina biljetter.
Åkte du med nya SL-pendeln i går och kom för sent är det till SL du vänder dig om du passerat länsgränsen eller bara åkt inom Stockholms län. Har du bara åkt inom Uppsala län, mellan Uppsala och Knivsta, gäller garantin hos UL.
När kollektivtrafiken stod helt stilla fick många i stället förlita sig till taxi, men köerna var mycket långa, både i telefon och på plats vid Resecentrum. Genom bolagens olika webbsidor kan du ansöka om ersättning för din outnyttjade biljett eller få pengar för taxiutlägg. Men UL:s restidsgarantin täcker bara upp för 400 kronor per person, vilket inte räcker från exempelvis mellan Uppsala och Knivsta.
– Är man fler som ska åt samma håll kan man addera då kan man åka för 1 200 kronor.
En del taxi vägrade dock köra utanför stan när vädret var som värst. Många tvingades därför ta in på hotell när de inte kunde ta sig hem. Det är dock inget som UL ersätter.
– Det är för att lösa en resa, inte för att klara andra saker.