– Vi tror inte att MTR kommer att leverera. De har brutit avtalet flera gånger. Inget tyder på att det kommer att bli bättre, säger Helena Proos (S), regionråd.
Hon betonar att hon ser fördelar med samarbetet med de andra regionerna inom Mälardalstrafik. Men att förtroendet för MTR som avtalspart är förbrukat.
– Vi måste då förbereda oss för att i framtiden köra trafiken i egen regi så att vi inte ännu en gång får en leverantör som lägger anbud som de inte klarar att leverera.
Att göra om Mälardalstrafik från trafikhuvudman till tågoperatör är dock ett långt arbete. Först behöver Socialdemokraterna övertyga övriga politiker, både i Uppsala och i övriga län som ingår i samarbetet. Cecilia Linder (M), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, är skeptisk till förslaget.
– Vi förutsätter att MTR kommer att lösa problemen. Vi tror på upphandling, säger hon.
Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik, säger också att om ägarna väljer en lösning som innebär att Mälardalstrafik ska köra trafiken i egen regi så kommer det att ta tid innan beslutet är genomfört i praktiken.
– Vill man göra en sådan kursändring krävs en flerårsplan. När vi bytte affärsmodell till den nuvarande trafiken, som upphandlades, startade det med en avsiktsförklaring 2012. Den var sedan realiserad 2021. Om vi ska bli ett driftbolag handlar det om en ännu större förändring, säger Helena Ekroth.