S vill ha svar om tågkaoset

Två motsatta bilder av den svenska järnvägens tillstånd målades upp när Socialdemokraterna bjöd in till debatt om tågkaoset.

Märta och Therese Hallberg studerar avgångstiderna vid Uppsala central.

Märta och Therese Hallberg studerar avgångstiderna vid Uppsala central.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2014-06-11 21:29

Vad är egentligen järnvägens problem, och vilka är lösningarna? Frågan har aktualiserats av de senaste veckornas tågstopp mellan Uppsala och Stockholm som har skapat bekymmer i vardagen för tiotusentals resenärer. På onsdagen bjöd Socialdemokraterna i Uppsala län in till en offentlig hearing med representanter för Trafikverket, facket, resenärerna och regeringens utredare.

– Vi vill veta vad man kan göra på den politiska nivån, på lång sikt men också här och nu, sa socialdemokratiska kommunalrådet Marlene Burwick.

Trafikverkets underhållschef Anna Lundman sa att man aldrig har satsat så mycket pengar som i dag på att göra järnvägssystemet mer robust. Samtidigt har det aldrig rullat så många tåg som i dag.

– Det innebär en ständig balansgång eftersom vi måste stänga av trafiken på de sträckor där underhållet genomförs. Det krävs tålamod och det krävs uthållighet, sa Anna Lundman.

Hon fick mothugg av Kristoffer Arvidsson Thornäng, utredare på fackförbundet Seko, som organiserar närmare 20 000 anställda inom järnvägen. Han tog upp en undersökning bland förbundets medlemmar som visar att 66 procent anser att underhållet är otillräckligt.

– Entreprenörerna behöver få starkare drivkrafter att arbeta med förebyggande underhåll i stället för att bara avhjälpa akuta fel, sa han.

Socialdemokratiske riksdagsmannen Ardalan Shekarabi ville veta vad man har vunnit på att konkurrensutsätta järnvägsunderhållet. Anna Lundman på Trafikverket svarade att det är för tidigt att säga.

– Vi är nya som beställare och entreprenörerna är nya som utförare. Därför kan vi inte dra några slutsatser, sa hon.

Regeringens utredare för järnvägens organisering, Gunnar Alexandersson, sa att konkurrensen tycks ha lett till effektiviseringar.

– Det har skett en minskning av kostnaderna utan att det, åtminstone enligt kontrakten med entreprenörerna, påverkar vad man får för pengarna. Men det är en tidig analys.

Seko gör ingen hemlighet av att man är emot avregleringen. Eftersom man upphandlar enligt principen lägsta pris görs avkall på både säkerhet och kvalitet, menade Kristoffer Arvidsson Thornäng

– Trafikverket pratar ofta om att man ställer krav på inställelsetider om det blir något fel. Det leder till att entreprenörerna skickar någon till platsen för att kolla, men inte nödvändigtvis någon som kan åtgärda felet.

Evert Andersson från pendlarföreningen i Mälardalen tyckte att man borde välja en medelväg.

– Man kunde ha kvar en del i egen regi, på samma sätt som att kommuner driver delar av sin verksamhet själva. På så vis kan man jämföra underhåll som sköts i privat och offentlig regi och se vad som fungerar bäst.

En annan fråga som diskuterades var hur informationen till resenärerna fungerar – eller inte fungerar – vid störningar i tågtrafiken. Bertil Kinnunen, socialdemokratiskt landstingsråd, påpekade att söndagens mest lästa artikel på unt.se var en notis med rubriken "Så tar du dig mellan Uppsala och Stockholm".

– Man kan inte lägga ansvaret för att informera på medierna, sa han.

På trafikverkets hemsida finns information om att tågen inte går, men inte om hur människor göra i stället för att ta sig dit de vill.

– Det är inte vårt ansvar att lägga ut sådan information, sa Anna Lundman till UNT efter hearingen.

Vem hindrar er från att ta det ansvaret?

– Politikerna. Det framgår av vårt regleringsbrev från regeringen.

Bakgrund Två veckor med inställda tåg

Den 28 maj revs en kabel ner vid Myrbackens station norr om Märsta, vilket bland annat orsakade brand i ett ställverk. Det ledde till svåra störningar i tågtrafiken i nästan två veckor, till den 9 juni. Långa perioder var det helt stopp i trafiken. Trafikverket tror att det kan dröja till i höst innan man vet vad det var som orsakade att kontaktledningen revs ner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!