Rykande åtgång på braskaminer

Braskaminbranschen är eld och lågor. Kylan och de rekordhöga elpriserna har varit bra bränsle för säljare av braskaminer.     – Vi har ökat försäljningen med femtio procent, säger försäljaren Lars Berndtson.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2011-02-15 17:06

Värmen från braskaminerna inne på Mariebergs kakelugnsmakeri i Uppsala möter Öregrundsbon Berit Johansson. För 17 000 kronor kan en av butikens bäst säljande kaminer bli hennes: en Lotus. Men hon är ute efter något annat.
– Vi skulle behöva en liten vedspis till sommarstugan, säger hon.
Förra året sålde Mariebergs kakelugnsmakeri omkring 750 braskaminer. Ägaren Lars Berndtson berättar att de ökat försäljningen med 15 miljoner kronor sedan förra året och omsätter i dag omkring 45 miljoner. Samtidigt har de anställt fem nya medarbetare för att kunna möta den ökade efterfrågan.
Trenden är tydlig även på andra håll i länet.
– Försäljningen har helt klart ökat. Många säger att det är mysfaktorn de vill åt men det är också ett bra sätt att sänka energikostnaderna. Luftvärmepumparna som många satsat på räcker ju inte mycket till när det blir så kallt som vi haft de senaste vintrarna och då vill de komplettera med en braskamin, säger Anders Walterson på Upplands värmecenter i Östhammar.

Han berättar att många kunder byter ut sina gamla braskaminer från 1970- och 80-talet till mer värmeeffektiva och modernare kaminer.
Berit Johansson bytte ut sin gamla braskamin för fem år sedan. I stället har hon satsat på en pelletkamin.
– Vi hade en bras-Hugo i 30, 40 år som vi bytte ut mot en pelletkamin. Det är smidigare med pellets eftersom man inte behöver lägga in en massa ved hela tiden. Och jag är inte ute efter mysfaktorn – utan värmen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!