Rusningstid - då är det bomfällning
En timme, sju minuter och 16 sekunder. Under värsta rusningstid mellan klockan 7 och 9 ligger järnvägsbommarna vid S:t Persgatan i Uppsala nere mer än halva tiden.
Foto: Maria Nordholm
Klockan är sju på morgonen och tåget från Göteborg rullar in mot centralstation.
Så ljuder den välkända signalen. Bommarna går ned och håller sig i horisontellt läge i fyra minuter och 34 sekunder.
Nästa bomfällning resulterar i två och en halv minuts väntetid. När två tåg ska passera efter varandra ligger bommarna nere i sex och en halv minut.
På två timmar hinner 22 tåg åka förbi. Ett par gånger går det bara en eller två minuter mellan varje bomfällning. Strax efter klockan åtta ska tre tåg på raken släppas fram. Folk som cyklar, går eller joggar får finna sig i att vänta i 11 minuter och 3 sekunder. En ansenlig klunga människor hinner bildas på bägge sidor om bommarna.
- Det känns som en evighet. Tänk om de kunde bygga en viadukt istället, säger Catharina Svensson, som vanligtvis brukar undvika att gå över just här.
En mamma med dotter på pakethållaren hinner cykla över rälsen i sista stund och utbrister: "inte tänker jag vänta på de där jäkla bommarna".
- Det är synd om de som ska jobba. Men vi är pensionärer och behöver inte stressa, säger Olle och Karin Andersson som positionerat sig en bit bort från bommarna för att inte stå i vägen för alla cyklister.
Gunilla Nyberg har lite mer bråttom. Hon jobbar vid Stora torget och tar samma väg varje dag.
- Sjutton också. Det är så man tänker när det börjar plinga. Men så är man en vanemänniska också. Det skulle bli för bökigt att svänga upp på Vaksalagatan.
Inte alla härdar ut som hon. Med stressad blick drar en och annan iväg åt ett annat håll för att slippa stå och vänta. En ung man chansar och böjer sig ned för att slinka under bommarna innan tåget passerar.
Anläggningsarbetaren Ola Vang, som börjar sin arbetsdag klockan halvsju, står i en grop där den ena rälsen låg när det var dubbelspår och mäter med en tumstock.
- Det är ett intressant jobb. Men man får passa sig för att inte gräva av gamla elkablar. Då blixtrar det till med 16 000 volt i kroppen, skrattar han och tillägger i en allvarligare ton att de som rustar rälsen får gå kurser i säkerhetstänkande.
Sedan början av augusti har bommarna varit nedfällda mer än vanligt.
- Ja, så är det tyvärr, säger Ove Näslund på Banverket i Uppsala.
Banverket har rivit en räls på det vanligtvis dubbelspåriga området som ett led i arbetet med att rusta upp bangården. Fram till söndag 14 oktober är en 500 meter lång sträcka mellan S:t Olofsgatan och Vaksalagatan enkelspårig, vilket leder till trängsel på rälsen.
I Banverkets förstudie över området finns förslaget att bygga gångtunnel under S:t Persstråket samt en bil- och cykeltunnel under S:t Olofsgatan.
Men det lär dröja.
- Det finns inga pengar budgeterat för en sådan trafiklösing i vår framtidsplan som sträcker sig fram till år 2016, uppger Bernt Rundgren, projektledare vid Banverket.
FAKTA
För att ta reda på hur länge och ofta bommarna är nedfällda hårdbevakade vi järnvägsövergången på S:t Persstråket mellan klockan 7 och 9 på morgonen.
22 tåg passerade under 2 timmar. Totalt var bommarna nere 1 timme, 7 minuter och 16 sekunder, alltså mer än halva tiden.
Väntetiden vid varje bomfällning varierade mellan 2,5 minuter och 11 minuter.
Tiden mellan varje bomfällning varierade mellan en minut och sex och en halv minut.
Mellan klockan 7 och 8 gick bommarna ned var åttonde minut. Mellan klockan 8 och 9 gick bommarna ned var fjärde minut.
För att ta reda på hur länge och ofta bommarna är nedfällda hårdbevakade vi järnvägsövergången på S:t Persstråket mellan klockan 7 och 9 på morgonen.
22 tåg passerade under 2 timmar. Totalt var bommarna nere 1 timme, 7 minuter och 16 sekunder, alltså mer än halva tiden.
Väntetiden vid varje bomfällning varierade mellan 2,5 minuter och 11 minuter.
Tiden mellan varje bomfällning varierade mellan en minut och sex och en halv minut.
Mellan klockan 7 och 8 gick bommarna ned var åttonde minut. Mellan klockan 8 och 9 gick bommarna ned var fjärde minut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!