Rösta fram stans juligaste skyltfönster
Vissa butiker struntar helt i julskyltning. Andra satsar desto hårdare - och nu är det återigen dags för er läsare att belöna de traditionsbärare i stan som lyckats bäst.
Tre av skyltfönstren i Citys tävling.
Foto:
- Men det gör vi i och för sig varje år! Folk kommer ofta in och kommenterar våra fönster, och säger att det ska bli så spännande se hur vi ska julpynta i år. Vi börjar planera julskyltningen redan i september, säger ägaren Marilyn Lundquist.
Oj, betyder det att fönstret brukar stå klart långt innan skyltsöndag?
- Nej, vi är stenhårda. Inte förrän på skyltsöndag! Vi håller på traditionen.
Traditionen, ja. Julskyltning gjorde ett trevande intåg redan i mitten av 1800-talet, och fick hundra år senare en rejäl skjuts framåt i och med landets första skyltsöndag i Stockholm 1953. Trenden spred sig och under några decennier firade skyltsöndag och julskyltningen sin guldålder, med stämningsfulla skyltfönster i söndagsstängda städer.
Men någonstans på vägen mot söndagsöppna butiker och klimatförändringar tappade julskyltningen lite av sin magi. Snöfall har blivit regnrusk och skyltfönstren ser man knappt för alla söndagsshoppare. Dessutom skippar vissa butiker numera julskyltningen. En av dem är skobutiken Vagabond i
S:t Pergallerian.
- Vi hade julskyltning förra året, och tyckte att det skulle vara roligt med något annat i år. Därför satsar vi på nyårsskyltning med mycket partyskor eftersom vi säljer mest skor då, förklarar butikschefen Mahtaab Naderi.
Andra butiker julskyltar - men utan skyltsöndag i åtanke. Många drar i gång tidigare, några senare. På Intersport på gågatan var målsättningen att få upp julpyntet först till i går torsdag, då kedjans julkampanj startade.
- Julen är en kampanj, och alla kampanjer är viktiga att visa i skyltfönstret, säger butiksägaren Fredrik Söderlund.
Det borde gå att göra betydligt mer i julskyltningsväg i Uppsala. Det anser inredaren och dekoratören Madeleine Gesar.
- Det är coolt att kommunen satsar så mycket på utsmyckning i centrum, men varje enskild butik skulle kunna satsa betydligt mer för att ge åskådaren något.
Hon jämför med Stockholm, där julskyltningen är av en annan kaliber.
- Där inspirerar NK:s stora julskyltning andra butiker, och julskyltningen är något av en happening som folk går man ur huse för att se. Så skulle det kunna vara i Uppsala också.
-
Klicka här för att se skyltfönstren och rösta!
Du kan också rösta med sms: under bildtexterna finns en textkod, rösta genom att skriva ordet "Julskylt" plus mellanslag och nummer på det fönster du röstar på. Skicka till 72018 (kostnad 5 kr plus ev trafikavgifter).
Eller med vykort: skriv ner din favorit bland de 12 skyltfönstrena här intill och skicka den till
City, UNT, Box 36,
751 03 Uppsala.
Ange namn och telefonnummer.
Du som röstar kan vinna ett presentkort på 1 000 kronor från Upsala Handelsförening. Din röst vill vi ha senast söndag den 13 december och vinnaren presenteras i City den 18 december.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!