Rosa neon – ny virtuell restaurangkedja

Rosa neon, "spökkök" och snabbmat – det planeras i den virtuella restaurangkedjan Curb som smygöppnat i Kvarnengallerian.

Curb food har etablerat sin andra restaurang i Sverige – i Kvarnengallerian i Uppsala.

Curb food har etablerat sin andra restaurang i Sverige – i Kvarnengallerian i Uppsala.

Foto: David Rydell

Uppsala2022-02-07 21:00

I mitten av januari började ett rosa skimmer stråla från Kvarnengallerian ut på Salagatan. Bakom skimret gömmer sig ett så kallat "spökkök" som smygöppnat i Uppsala. Bakom den virtuella restaurangen står bolaget Curb Food, och Uppsalaetableringen är deras andra i Sverige.

– Uppsala är en spännande marknad med både svensk och internationell kultur. Vi har sett en stor efterfrågan i Uppsala på hemleverans av mat, säger Camilla Kildal på företaget.

"Ghost kitchens" eller "Dark kitchens" är olika namn på samma fenomen – restauranger som bara finns på digitala plattformar där kunder kan beställa mat för hemkörning istället för att besöka restaurangen. I Uppsala har företaget avtal med Foodora, Wolt och Uber Eats, men har även planer på att öppna dörrarna för avhämtning och servering.

– Vi siktar på att driva våra kök in i en “delivery-first”-framtid, men vi kommer testa att öppna upp för flera alternativ kommande månader, som take-away eller möjlighet att äta på plats. Det kommer alltså inte vara bordsservering på det klassiska viset, men ett något smidigare restaurangbesök skulle man kunna säga, säger Camilla Kildal.

Den virtuella restaurangen erbjuder allt från mexikansk mat till italiensk pizza och indisk streetfood. Totalt arbetar drygt tio personer på restaurangen i Uppsala.

Curb Foods grundades som en start up i Stockholm i maj 2020. Ett halvår senare tog bolaget in 33 miljoner kronor från riskkapitalistbolaget EQT Ventures samt andra tidigare investerare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!