TÄgtrafiken till och frÄn Stockholm stod helt stilla under stora delar av torsdagen och fredagen. MÄnga resenÀrer som försökte ta sig frÄn Stockholm till Uppsala hade svÄrt att tyda den information som gick ut.
â Vid halvtiotiden pĂ„ fredagskvĂ€llen fick jag höra att vi skulle Ă„ka med pendeltĂ„g frĂ„n Solna. Strax efter det blir jag uppringd av min fru som haft kontakt med SJ:s kundtjĂ€nst, som sa att vi skulle invĂ€nta ersĂ€ttningsbussar. Samtidigt sĂ„ stod det pĂ„ informationstavlan att 22.10-tĂ„get till Uppsala skulle avgĂ„ som planerat, vilket det naturligtvis inte gjorde, sĂ€ger Uppsalabon och pendlaren Ambjörn Hugardt.
SJ och Trafikverket har olika ansvarsomrÄden nÀr det kommer till att informera resenÀrer om lÀget i tÄgtrafiken.
â Vi pĂ„ SJ Ă€r ansvariga för informationen pĂ„ tĂ„gen och Trafikverket Ă€r ansvariga för informationen pĂ„ plattformar och tĂ„gtavlor. Vi kommunicerar hela tiden med Trafikverket och jagar information om vad som hĂ€nder. Men ibland blir informationen tvetydig och det Ă€r olyckligt, sĂ€ger Thelma Henriksson pĂ„ SJ:s presstjĂ€nst.
Johanna Franzén, informatör pÄ Trafikverkets jÀrnvÀgsavdelning sÀger att Trafikverket har ett nÀra samarbete och informationsutbyte med SJ. Hon menar att de tÄgstopp som intrÀffade i slutet pÄ förra veckan var sÄ pass komplexa att det tog ovanligt lÄng tid att fÄ en överblick.
Men Àr det okej att resenÀrerna fÄr sÄ mÄnga olika budskap om vad som gÀller?
â Absolut inte, det blev ovanligt rörigt under den hĂ€r perioden och det handlar om mĂ„nga parter som levererar information men vi ska bli bĂ€ttre. Just nu sĂ„ jobbar vi stenhĂ„rt med hur hela branschen tillsammans kan bli bĂ€ttre just pĂ„ trafikinformation, sĂ€ger Johanna FranzĂ©n.
â Det fĂ„r heller inte plats hur mĂ„nga rader som helst pĂ„ tĂ„gtavlorna pĂ„ till exempel Stockholms central och dĂ„ mĂ„ste man prioritera vilka tĂ„g man ska skylta och inte, men sjĂ€lvklart ska det inte vara felaktig information, fortsĂ€tter hon.
Ambjörn Hugardt kom till slut fram till Uppsala med ett tÄg som fortsatte mot BorlÀnge. Men nÀr tÄget rullade ut frÄn Stockholm sÄ blev han uppringd av en person pÄ SJ:s kundtjÀnst som inte visste om att det aktuella tÄget hade avgÄtt.
â Jag fick upplysa kundtjĂ€nstpersonalen om vad som hĂ€nde och vilket nummer det var pĂ„ tĂ„get istĂ€llet för tvĂ€rtom. Men SJ och Trafikverket kan inte fortsĂ€tta att skylla pĂ„ varandra lĂ€ngre, nĂ„gon mĂ„ste börja ta ansvar för informationen, sĂ€ger Ambjörn Hugardt.