Rörig information vid tågkaoset

Ersättningsbussar, pendeltåg från Solna eller ett vanligt intercitytåg? SJ:s och Trafikverkets information om hur Uppsalaborna skulle ta sig hem från Stockholm under förra veckans tågstopp, skilde sig åt ordentligt.

Resecentrum i Uppsala förra veckan.

Resecentrum i Uppsala förra veckan.

Foto: Oscar Segerström

Uppsala2011-04-11 16:57

Tågtrafiken till och från Stockholm stod helt stilla under stora delar av torsdagen och fredagen. Många resenärer som försökte ta sig från Stockholm till Uppsala hade svårt att tyda den information som gick ut.
– Vid halvtiotiden på fredagskvällen fick jag höra att vi skulle åka med pendeltåg från Solna. Strax efter det blir jag uppringd av min fru som haft kontakt med SJ:s kundtjänst, som sa att vi skulle invänta ersättningsbussar. Samtidigt så stod det på informationstavlan att 22.10-tåget till Uppsala skulle avgå som planerat, vilket det naturligtvis inte gjorde, säger Uppsalabon och pendlaren Ambjörn Hugardt.

SJ och Trafikverket har olika ansvarsområden när det kommer till att informera resenärer om läget i tågtrafiken.
– Vi på SJ är ansvariga för informationen på tågen och Trafikverket är ansvariga för informationen på plattformar och tågtavlor. Vi kommunicerar hela tiden med Trafikverket och jagar information om vad som händer. Men ibland blir informationen tvetydig och det är olyckligt, säger Thelma Henriksson på SJ:s presstjänst.

Johanna Franzén, informatör på Trafikverkets järnvägsavdelning säger att Trafikverket har ett nära samarbete och informationsutbyte med SJ. Hon menar att de tågstopp som inträffade i slutet på förra veckan var så pass komplexa att det tog ovanligt lång tid att få en överblick.

Men är det okej att resenärerna får så många olika budskap om vad som gäller?
– Absolut inte, det blev ovanligt rörigt under den här perioden och det handlar om många parter som levererar information men vi ska bli bättre. Just nu så jobbar vi stenhårt med hur hela branschen tillsammans kan bli bättre just på trafikinformation, säger Johanna Franzén.
– Det får heller inte plats hur många rader som helst på tågtavlorna på till exempel Stockholms central och då måste man prioritera vilka tåg man ska skylta och inte, men självklart ska det inte vara felaktig information, fortsätter hon.

Ambjörn Hugardt kom till slut fram till Uppsala med ett tåg som fortsatte mot Borlänge. Men när tåget rullade ut från Stockholm så blev han uppringd av en person på SJ:s kundtjänst som inte visste om att det aktuella tåget hade avgått.
– Jag fick upplysa kundtjänstpersonalen om vad som hände och vilket nummer det var på tåget istället för tvärtom. Men SJ och Trafikverket kan inte fortsätta att skylla på varandra längre, någon måste börja ta ansvar för informationen, säger Ambjörn Hugardt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!