”Absurt. Färdtjänst är ju enormt mycket dyrare för samhället”, säger hon.
För fem år sedan fick Jill Lundgren så svåra klämskador av en lastbil att hon i dag är invalidiserad till 35 procent över hela kroppen. Hon har svåra smärtor när hon går, men har varit oerhört glad över att hon trots sina skador klarar att köra bil och uträtta ärenden på egen hand.
– Det är en stolthet att klara sig själv. Med ett handikapptillstånd fungerar mitt liv så bra det kan.
Men när Jill Lundgren för en månad sedan skulle förnya tillståndet fick hon nej. Två kvinnor på Uppsala kommun skulle avgöra hur handikappad hon var genom att träffa Jill och titta på hennes läkarintyg. Och de nekade henne nytt tillstånd.
– Jag blev chockad. De sa att de inte kunde se att jag är handikappad eftersom jag inte kom med rullator. Men hur skulle jag kunna lyfta in rullatorn i bilen när jag inte kan använda min högerarm?
De bägge kvinnorna har ingen medicinsk utbildning, utan rådfrågade kommunens förtroendeläkare som höll med dem – utan att titta i Jill Lundgrens läkarjournal. Det vet Jill Lundgren eftersom hon inte beviljat tillstånd för honom att titta i den.
– Det skulle han gärna få göra, men ingen har frågat mig efter tillstånd. Vad gäller läkarintyget sa de att det är så många läkare som skriver falska intyg.
Men hon är inte emot kontroller. Tvärtom välkomnar hon hårdare granskning för att bara de som behöver tillstånden står på handikapparkeringarna.
På grund av sitt handikapp har Jill Lundgren handikapptoalett och kommunal städhjälp. Om hon inte får parkeringstillstånd är färdtjänst ett alternativ. Hon har redan pratat med en färdtjänsthandläggare.
– Den handläggaren sa att det vore rimligt att jag skulle få färdtjänst med mina skador. Men jag vill klara mig själv.
Framför allt tycker hon att det vore ett orimligt slöseri med kommunens pengar.
– Färdtjänst är ju enormt dyrt. Varför ska jag ligga samhället till last när jag kan köra bil?
Lena Lantz som är chef över både färdtjänst- och parkeringsfrågor på Uppsala kommun bekräftar att det kan vara så att en person som inte får handikapptillstånd beviljas färdtjänst. Hon vill inte uttala sig om Jill Lundgrens fall, mer än att en person inte säkert kan veta om denne får färdtjänst förrän en ansökan lämnats in.
Uppsala kommun la förra året 56 miljoner kronor på färdtjänst.
Det kan tyckas som ett slöseri med skattepengar att neka en person handikapptillstånd men bevilja färdtjänst.
– Ja, men färdtjänst och parkeringstillstånd lyder under olika lagar. Vi som jobbar med frågorna har regelverk att hålla oss till och kan inte sitta och tycka. Det handlar om rättssäkerhet, säger Lena Lantz.
Förstår du att den som vill klara sig själv så mycket som möjligt blir upprörd?
– Ja absolut, men det finns många orättvisor i samhället.
Att de som bedömer vem som får parkeringstillstånd inte har medicinsk utbildning tycker inte Lena Lantz är ett problem.
– De har fått lära sig hur man ska tänka kring dessa frågor. De gör en bedömning grundat på det underlag den sökande kommer in med och hur personen går. De har även specialisthjälp av en förtroendeläkare om de behöver det, säger hon.
Är det inte rimligt att läkaren kollar i sjukjournalen?
– Jag vill inte uttala mig i det enskilda fallet. Jag har full förståelse för att personer som får avslag blir upprörda, men de kan alltid överklaga beslutet.