Roberth Sandberg i Gränby har inte fått sin post sen onsdag 5 oktober. Han berättar att han väntar på både ett viktigt beslutunderlag och räkningar som han vet har skickats från avsändaren. Han varit i kontakt med både Citymail och Postnord som delar ut brev i området.
– Citymail fick vi inget riktigt svar ifrån. Och Postnord sa att det var på grund av personalbrist, berättar han.
Han ska få post från Citymail var fjärde dag och Postnord varannan.
– Min största fråga är vem som betalar inkassoavgiften?
Enligt Roberth har han redan fått inkassokrav via mejl för en räkning som skulle ha betalats 10 oktober men där han inte fått räkningen. Han har bestridit inkassokravet med hänvisning till att han inte fått sin post.
Camilla Törnkvist är distributionsområdeschef på Postnord. Hon menar att det är svårt för mottagarna att se vilket företag som delar ut enskilda försändelser och att det bland annat beror på om det är skickat som A-brev eller Ekonomibrev. Hon har undersökt hur det sett ut med utdelningen:
– Vi har inga inrapporterade störningar eller bemanningsproblem i det området senaste veckorna och delar ut brev i området varannan dag.
När det kommer till inkassokrav på grund av utebliven räkning uppger Camilla Törnkvist att mottagaren får ta det med avsändaren.
– Vi har ingen skyldighet att betala några inkassokrav, oavsett vilken distributör det är som delar ut. Man är själv ansvarig för att betala sina räkningar.
Patrik Allinger är kommunikationsansvarig på Citymail och berättar att det de senaste veckorna funnits en del faktorer som kan ha påverkat utdelningen i området.
– Det har varit struligt att komma in vissa portar på grund av att det sker en del ändringar i nyckelsystemet nu. Vi har tyvärr inte fått tillgång till nycklarna vilket gör att vi inte alltid kommer in. Vi har även haft en del sjukfrånvaro, vi försöker alltid få in vikarier men det kan också påverka utdelningen i viss mån.
Han säger att frågan om inkassokrav är relativt vanlig.
– Vi har ju ett åtagande gentemot kunden att dela ut brevet. Men mottagaren har ett avtal med den som man ska betala räkningen till. Och det avtalet gäller oavsett om man fått sin räkning eller inte; breven är inte det som avgör om man ska betala för någonting. Däremot kan man alltid kontakta oss i enskilda ärenden så kan vi utreda.