Rix FM tar över efter NRJ

Från och med i morgon, onsdag, tar den nationella reklamradiokanalen Rix FM över från NRJ och börjar att sända från Uppsala.— Det blir definitivt en skillnad. Vår målgrupp är 10—15 år äldre än för NRJ, säger programchefen Christer Modig.

Uppsala2004-08-31 13:29
Privat reklamradio introducerades i Sverige 1 april 1993. Till en början fördelades sändningsrättigheterna genom auktioner, men efter en regeländring 2001 sker utdelningen genom ansökningar till Radio- och tv-verket.
Men rättigheterna för att sända från den ena av Uppsala läns två stationer innehas fortfarande av NRJ.
— De äger fortfarande stationerna, men har valt att från och med nu fokusera på de tre storstäderna och på sändningar via Internet, säger Christer Modig.
Rix FM, som ingår i MTG-koncernen, tar nu över sändningarna från ytterligare tio stationer och blir med 34 stationer i det närmaste rikstäckande.
— Uppsala är redan omgivet av våra stationer och många som pendlar hör redan våra program dagligen.
Sändningarna kommer helt att skötas från Stockholm, Rix FM kommer inte att ha anställda i Uppsala för prat eller musik.

Lokal reklam
Men reklamen ska vara lokal och sannolikt följer de tre reklamsäljare som jobbat för NRJ med till den nya stationen.
— Vi jobbar hårt för att lyfta radioreklamen, för att den ska få en ökad del av kakan. Och efter år av priskrig är det nu på väg uppåt. Fler annonsörer söker sig till radio igen och vi står för nästan 3,5 procent av det totala reklamutbudet, säger Christer Modig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om