Utbyggd kollektivtrafik kan dröja – politikern oroad

Hittills har Region Uppsala duckat i frågan om spårväg eller inte, även om det är regionen via UL som kommer att köra spårvägslinjerna.

Johan Örjes (C), regionråd, säger att Uppsala behöver kapacitetsstark kollektivtrafik.

Johan Örjes (C), regionråd, säger att Uppsala behöver kapacitetsstark kollektivtrafik.

Foto: David Rydell

Uppsala2022-05-03 08:44

Från Region Uppsala, som kommer att köra den kollektivtrafiklösning som beslutas, avvaktar man utfallet i kommunen.

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, vill inte säga att man från regionens sida förespråkar varken BRT eller spårväg.

– Vi har gått in i ett avtal med kommunen om samarbetet. Och det avtalet är ok för oss, säger han.

Däremot blir han orolig att det finns partier som vill skjuta större satsningar på kollektivtrafiken i Uppsala på framtiden.

– Vi behöver någon form av kapacitetsstark kollektivtrafik. Det finns för och nackdelar med både BRT och spårväg. Men det finns ett behov när Uppsala har växt så mycket. Att inte göra någonting skulle vara olyckligt för Uppsala. I så fall skulle man behöva stänga av staden för biltrafik och det ser inte jag som någon framkomlig lösning, säger Johan Örjes.

I ett remissvar som regionen skickade till regeringen om den kommande infrastrukturplanen finns dock ett ställningstagande som i praktiken kan försvåra framtida spårvägsprojekt. Region Uppsala vill att ansvaret att fördela anslagen till stadsmiljöavtalen ska flyttas från Trafikverket till regionerna. Det innebär att möjligheten för en region får finansiering för enskilda större projekt minskar när pengarna redan fördelas ut på fler regioner.

– Det blir visserligen ett mindre belopp. Men å andra sidan vet man att man har pengarna och slipper osäkerheten med ansökningsprocessen, säger Johan Örjes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!