Risk för nytt buller vid storövning

Den stora flygövningen FVÖ 12 som genomförs 21–25 maj, kommer att leda till betydligt fler starter och landningar med Jas Gripen än normalt

Flygplatschefen Olle Torbratt vid den avstängda östvästliga banan.

Flygplatschefen Olle Torbratt vid den avstängda östvästliga banan.

Foto: Lotta Lille

Uppsala2012-03-28 14:53

Övringen pågår även under kvällar och nätter, och det kommer att inte bara synas, utan också höras.

Major Olle Torbratt, flygplatschef vid Uppsala garnison, beslutade stänga landningsbanan som går i nästan rak öst-västlig riktning med beteckningen 08/26, redan i oktober förra året:
– Ytbeläggningen är så sliten att den måste repareras. Bindemedlet i asfalten har torkat och det gör att små stenar lossnar. För jetplan som har kraftiga luftintag på undersidan är det ett direkt hot mot flygsäkerheten att lösa stenar riskerar sugas in i motorn, säger Olle Torbratt.

Det är den långa osäkerheten om militärflygets framtid vid Ärna, från nedläggningen av F 16 2003 till beslutet 2010 att Ärna ska vara kvar som militärt flygfält, som gjort att underhållet av banorna legat på låg nivå under många år.
– Nu måste ett mera genomgripande underhållsarbete göras då det översta, uttorkade asfaltlagret skrapas bort och en helt ny slityta läggs ovanpå den två kilometer och 40 meter breda banan, säger Olle Torbratt.

Fram tills dess att bana 08/26 är säker att tas i bruk igen senast i augusti i år, kommer all flygtrafik att landa och starta på bana 03/21 som går i sydvästlig-nordöstlig riktning. I det gällande miljötillståndet för den banan har antalet starter från nordöst i riktning över Skäggesta-Läby strax nordost om Berthåga-Stenhagen starkt begränsats för att ge minsta möjliga störning för närboende. I stället har huvuddelen av starterna gått på den nu stängda banan, i riktning mot Börje.
– Val av riktning för starter och landningar görs inte enbart utifrån bullersynpunkt. Det är fördelaktigt att starta och landa i motvind eftersom det kräver mindre motorkraft och ger mer luftmotstånd. Så bananformen på våra flygrörelser med landningar från nordost på bana 21 med inflygning från Vattholma-Storvreta som vi normalt föredrar, och starter på bana 08 upp över Börje är bra ur både flyg- och bullersynpunkt, säger Olle Torbratt.

Jetplanet Jas Gripen är det som bullrar mest av de flygplan som använder flygfältet. Under tiden som bana 08/26 är stängd har garnisonen fått utökat tillstånd till 520 starter och landningar med Jas Gripen på 03/21, från tidigare 400. Men, påpekar Olle Torbratt, tillståndet anger en maxgräns, och det verkliga antalet starter och landningar på hela fältet med Jas under 2011 var bara 175. Det är mera än vad FVÖ 12 beräknas generera, men alla 140 flygplanrörelser med Jas hamnar på 03/21 under den vecka övningen pågår, och 60 av dem kommer att ske kvällar och nätter.
– Det är klart att det bullrar, det är ingen liten syrsa som sitter och piper, säger Olle Torbratt.
– Men vi kommer att informera närboende norr om fältet som är mest berörda särskilt innan övningen startar, och också annonsera i lokala tidningar så att Uppsalabor och andra är förvarnade om vad som ska hända.

Hans intryck från tidigare övningar är att de allra flesta Uppsalabor ändå har förståelse för att det ibland bullrar extra mycket:
– Inte minst var det glädjande att så många som var uttalat emot civilflyg på Ärna av miljö- och bullerskäl, ändå klart uttalade stöd för att Försvarsmakten ska vara kvar här, säger Olle Torbratt.

Fakta

Under fyra dygn i maj genomför Försvarsmakten en flygvapenövning på Ärna flygbas utanför Uppsala. Hela flygvapnet deltar, men eftersom Uppsala inte längre har några egna flygförband är det förbandet F21 från Luleå som kommer att öva i Uppsala.

Totalt handlar det om åtta flygplan av typen Jas 39 Gripen som kommer att flyga dygnet runt mellan den 21 och 24 maj. Hur många flygrörelser det blir och när flygningarna sker vill Försvarsmakten inte berätta. Men man kommer att gå ut med information i god tid innan genom en annons i UNT samt med information i brevlådorna till närboende. Den här typen av årliga övningar återupptogs år 2010, men förra årets övning ställdes in eftersom flygvapnet då med kort varsel fick ingå i insatsen i Libyen.

Boende i Storvreta, Skäggesta och Läby kommer att drabbas av mer buller när flygvapnet håller sin stora övning med Jas Gripen i maj. Orsaken är att de två flygbanorna på Uppsala ganison är mycket eftersatta och att man därför tvingats stänga den ena. I stället landar och startar alla flygplan från banan som går i sydvästlig-nordöstlig riktning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om