En familj i Uppland sökte under slutet av sommaren 2016 vård för sin son. Sonen ska ha haft koncentrationssvårigheter och vid kontakt med vården ska man ha blivit lovad återkoppling. Men på grund av högt patienttryck på mottagningen i Uppsala dröjde svar och sonen ska enligt en anmälan till IVO ha blivit sämre under de följande månaderna.
LÄS MER: Två procent fick tid inom vårdgarantin
Enligt anmälan har familjen blivit lovade att träffa en läkare i augusti 2016. I början av november hade familjen fortfarande inte fått någon kallelse till att träffa en läkare. Familjen har under perioden löpande försökt komma i kontakt med neuropsykiatriska mottagningen per telefon. Vid minst 25 tillfällen har de försökt ringa men inte kommit fram eftersom telefonkön alltid varit full. I ett försök att få hjälp kontaktar familjen psykiatriska akutvården men blir där hänvisade tillbaka till BUP och neuropsykiatriska mottagningen. Först i slutet av november 2016 fick familjen träffa en läkare för ett ställningstagande till diagnos.
LÄS MER: Sämst tillgänglighet i landet för Bup
Familjen väljer att anmäla händelsen till IVO eftersom de inte fått tillräcklig information och att det dröjt flera månader innan de fått hjälp. IVO konstaterar i sitt beslut att familjen borde ha fått information om hur lång tid en utredning skulle ta. Vidare anser man att det är en brist att familjen inte kunde nå BUP via telefon.
LÄS MER: "Vi har inte en chans att möta behovet"
Som förklaring till fördröjningen anger BUP att nedläggningen av länsmottagningarna har gjort att patienttrycket på mottagningen i Uppsala under hösten 2016 ökade kraftigt. Ytterligare en följd av de stängda mottagningarna i länet blev att telefontillgängligheten minskade och telefonsystemet som användes inte var gjort för att klara av hög belastning.
Enligt beslutet från IVO framgår det att BUP har vidtagit åtgärder för att förbättra tillgängligheten per telefon. Inspektionen för vård och omsorg anger i sitt beslut att den bristande tillgängligheten har inneburit att BUP inte har levt upp till kraven i hälso- och sjukvårdslagen. Sektionschefen för BUP säger i ett yttrande att man beklagar det uppkomna läget och att man har vidtagit åtgärder för att förbättra telefonservicen. Man ska även under hösten ha påbörjat rekrytering av ny personal.
IVO har en pågående verksamhetstillsyn av BUP Region Uppsala. Där granskar myndigheten bland annat tillgänglighet.