Restaurangföreträdare medger liten risk

Ingen av de Uppsalarestauranger UNT ringde runt till har bärbar kortterminal. Man medger att det finns en risk med att servitören går iväg med kortet, men att den är liten.

David Åström

David Åström

Foto: Nina Leijonhufvud/arkiv

Uppsala2008-11-10 07:00
- Under mina 18 år har det aldrig hänt att en kund blivit lurad vid kortbetalning, säger David Åström, delägare och vd vid Svenssons krogar i Uppsala.
- Servitören är dessutom personligt ansvarig för transaktionerna. Men självfallet finns det en risk om nu någon skulle vilja göra något olagligt med kortet.
För restaurangbranschen är problemet det omvända, säger David Åström.
- Vi måste vara vaksamma på falska kort. Därför begär vi alltid legitimation nu för tiden vilket gör en del kunder förnärmade.

Andra restaurangföreträdarna i Uppsala som vi är i kontakt med vill vara anonyma, men säger i princip samma sak: Visst finns det en risk att en oärlig servitör skriver av kortnummerserien, CVV-numret och giltighetstid, men att risken är väldigt liten. Betalningssystemet är i övrigt noga kontrollerat, menar de.
- Och att kortet dras två gånger har jag aldrig hört talas här i Sverige, säger en av dem.

Clemens Wantschura, utvecklingschef vid Sveriges hotell- och restaurangföretagarförbund, säger att branschen tryckt på för att få ut bärbara terminaler.
- Det är viktigt. När du går på restaurang vill du kunna använda ditt kort och samtidigt ha det under uppsikt.
Problemet enligt Clemens Wantschura, har varit att det tagit tid med certifiering av de nya chipterminalerna.
- Det är bara meningsfullt med bärbara terminaler för chipkort. Bärbara magnetspårsterminaler är meningslösa.
Enligt ett EU-direktiv ska alla kort vid utgången av 2010 var försedda med chip och alla terminaler och kassasystem ska kunna hantera EMV chip & pin-tekniken som den kallas. EMV står för Europay, Mastercard, Visa. Chipen är betydligt svårare att kopiera än magnetremsorna.
-Men det här med bärbara bordsterminaler är ju bara aktuellt när kunderna betalar vid bordet. Ett annat alternativ är ju att, som på många håll i Europa, restauranggästen betalar vid kassan när man lämnar restaurangen, säger Clemens Wantschura.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om