Restaurangerna ska allergimärkas

Snart kan det bli lättare för matallergiker att äta ute på stan. En ny allergicertifiering kommer att införas efter årsskiftet.

Magnus Hedberg, restaurangchef på Carl Philip tycker att certifieringen låter som ett smidigt sätt att informera kunderna på.

Magnus Hedberg, restaurangchef på Carl Philip tycker att certifieringen låter som ett smidigt sätt att informera kunderna på.

Foto: Emmali Anséus

Uppsala2008-08-14 17:19
En enkel logga på restaurangdörren kommer att meddela vilka restauranger som är lämpliga för allergiker. På de certifierade restaurangerna är personalen utbildad i allergikers behov och problem. Bakom certifieringen står Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare och Astma- och Allergiförbundet.

Allergiutbildningen som restaurangpersonalen kommer att få handlar framför allt om att förstå allergikers behov och hur personalen kan organisera sig för att informationen ska nå fram till alla.
- Till exempel kommer vi att gå igenom hur serveringspersonalen kan bemöta gäster med allergier och hur man kan göra för att kökspersonalen ska få reda på vilka allergier som finns, säger Marianne Jarl, projektledare för allergicertifieringen på Astma- och allergiförbundet.

Många allergiker har tidigare haft problem med att personalen inte har tillräckliga kunskaper om vad maten innehåller och enligt Marianne Jarl blir många felinformerade. Något som kan få förödande konsekvenser för känsliga allergiker. Men frågan är om det ska krävas en certifiering för att få bukt med den här typen av problem?
- Egentligen ska restaurangerna informera bättre. Det vi kräver för en certifiering känns på många sätt som en självklarhet, men många allergiker tycker att det är ett problem när de ska gå ut att äta, förklarar Marianne Jarl.
Certifieringen kommer inte att innebära att restaurangerna behöver förändra något på menyn. Enligt Marianne Jarl är inte själva maträtterna problemet.
- Däremot måste personalen veta vad måltiderna innehåller och hur man kan ändra på maten för att anpassa den efter behoven, säger Marianne Jarl.

De flesta restaurangchefer i Uppsala som UNT har pratat med är positiva till allergicertifieringen och Marianne Jarl tror att certifikatet kommer att bringa lönsamhet för krogägarna.
- Restaurangerna kommer att få fler kunder om de är certifierade. Många matgäster går ut i stora grupper för att äta lunch tillsammans och då måste alla anpassa sig efter allergikerna. Med certifieringen blir informationen tydligare om vart man som allergiker kan gå.


UNT frågar:
Kan ni tänka er att certifiera er restaurang?


Joshua Guven, restaurangchef Villa Romana
- Jag tycker att det är en jättebra idé med certifikat. Vi kommer själva att utöka vår meny till hösten med tydligare information för allergiker. En certifiering kan tvinga oseriösa restauranger att ta större ansvar.

Magnus Hedberg, restaurangchef Carl Philip
- Vi har märkt av att det är fler allergiker nu än tidigare. En certifiering låter som ett smidigt sätt att informera våra gäster om hur vi jobbar. Men jag vet inte om vi behöver fler kurser. Det finns ju kurser för allting. Vi har många studenter som jobbar extra hos oss och vi kan inte skicka i väg alla på kurs hela tiden.

Tak-Chi Fu, restaurangchef China Garden
- Det beror på vilken myndighet som står bakom. Jag tycker att det är jätteviktigt med information för allergiker, men vi har gått på flera kurser som hälsovårdsmyndigheterna anordnar och där pratar de också mycket om det här. Varför måste de göra allt så komplicerat, de borde sätta ihop kurserna.

Alexander Youssef, restaurangägare Il forno
- Jag tycker att det är en riktigt bra idé. Jag kommer att erbjuda min personal att gå på allergikerkurs. Jag är själv allergiker och känner många som är det och jag vet hur viktigt det är att rätt information kommer fram.

FAKTA

I vår kommer Hotell och restaurangföretagarna erbjuda kurser för restauranger som vill lära sig mer om allergiker. Därefter erbjuds en påbyggnadskurs för de restauranger som vill bli allergicertifierade. Certifieringen utförs av LRQA Sverige AB och kommer att kosta runt 10 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om