Resegaranti införs i färdtjänst

Mycket kritik har riktats mot de nya färdtjänstreglerna som infördes i januari i år. Nu inför kommunen resegaranti för att göra kundernas situation bättre.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2015-05-06 21:08

Förut kunde en person som behövde färdtjänst inom Uppsala ringa direkt till ett taxibolag som är anslutet till färdtjänstsystemet i kommunen. Men sedan januari är systemet förändrat. Nu måste istället den som vill få skjuts ringa till en trafikcentral som drivs av kommunen - allt för att få till en ökad samåkning.

Det nya systemet har dock fått mycket kritik som till stor del gällt de förlängda restiderna och på onsdagen fattade därför Gatu- och samhällsmiljönämnden beslut om införande av restidsgaranti. I ett pressmeddelande skriver nämnden att garantin "införs för att säkerställa kvalitéten på färdtjänsten, det vill säga att medborgarna ska komma i tid och inga orimliga omvägstider ska förekomma".

– Vi har tagit till oss av de resandes synpunkter på färdtjänsten och vill på det här sättet förbättra för våra kunder, säger Johan Lundqvist (MP), nämndens ordförande i pressmeddelandet.

Garantin kommer innebära att i fall där färdtjänstbilen är mer än 20 minuter sen från utlovad tid kommer kunden ha rätt att få tillbaka egenavgiften. Det samma gäller om omvägstiden blir mer än 20 minuter vid en resa inom en zon, eller mer än 40 minuter vid resor mellan flera zoner.

Den nya resegarantin kommer att införas från och med 1 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om