Resechef bokade med 99 procent rabatt – Ă„talas

En chef pÄ ett Uppsalaföretag i resebranschen Ätalas för att i flera Är ha bokat flygresor med upp till 99 procents rabatt, trots att det enligt flygbolaget inte Àr tillÄtet.

Biljetter med upp till 99 procent rabatt kunde bokas av ÄterförsÀljare i Norwegians system, trots att det inte var tillÄtet. Nu Ätalas en chef i Uppsala för bedrÀgeri.

Biljetter med upp till 99 procent rabatt kunde bokas av ÄterförsÀljare i Norwegians system, trots att det inte var tillÄtet. Nu Ätalas en chef i Uppsala för bedrÀgeri.

Foto: HÄkon Mosvold Larsen Fredrik Sandberg/TT

Uppsala2023-03-11 10:00

Personal pĂ„ flygbolaget Norwegian upptĂ€ckte förra Ă„ret att nĂ„gon bokat resor med extremt höga rabatter via bolagets bokningssystem för Ă„terförsĂ€ljare. Biljettpriset blev inte mer Ă€n nĂ„gon eller nĂ„gra procent av ordinarie pris. Enligt bolaget köptes biljetterna totalt minst en halv miljon kronor billigare Ă€n ordinarie pris. 

Misstankarna riktades mot en chef pĂ„ företaget i Uppsala som enligt utredningen rest bĂ„de ensam och med andra. 

– Det har varit semesterresor som i ganska stor utstrĂ€ckning gjorts tillsammans med familjemedlemmar, sĂ€ger kammarĂ„klagare Johan StrömbĂ€ck. 

Alla resenÀrer fick enligt utredningen samma höga rabatter. Resorna gick bland annat till Paris, Rom och Mallorca.

Biljetter med upp till 99 procent rabatt kunde bokas av ÄterförsÀljare i Norwegians system, trots att det inte var tillÄtet. Nu Ätalas en chef i Uppsala för bedrÀgeri.
Biljetter med upp till 99 procent rabatt kunde bokas av ÄterförsÀljare i Norwegians system, trots att det inte var tillÄtet. Nu Ätalas en chef i Uppsala för bedrÀgeri.

Nu Ă„talas chefen för att frĂ„n 2018 ha bokat 18 resor med rabatt pĂ„ totalt 248 000 kronor. Enligt Ă„talet har resorna bokats trots att chefen kĂ€nde till att rabatterna inte var tillĂ„tna. Brottsrubriceringen Ă€r bedrĂ€geri. Enligt Ă„klagaren Ă€r de rabattresor som bokats tidigare preskriberade. 

Den Ă„talade chefen medger i förhör att han bokat resorna men nekar till brott. Enligt mannen har rabatterna godkĂ€nts av bolagets datasystem utan nĂ„gra varningar eller spĂ€rrar. Ansvaret ligger dĂ€rmed hos flygbolaget, enligt chefen. "Jag förutsĂ€tter att det jag har sökt pĂ„ stĂ€mmer och att priset som har kommit upp Ă€r rĂ€tt och att det inte Ă€r nĂ„gra ogiltiga rabatter eller sĂ„", sĂ€ger han i polisförhör. 

– Vi Ă€r av den bestĂ€mda uppfattningen att Ă„talet bygger pĂ„ en icke-förstĂ„else av hur datasystemet fungerar och att det Ă€r direkt felaktigt, sĂ€ger mannens försvarare, advokat Niklas Österberg. 

Till en början misstĂ€nkte bolaget att bokningssystemet manipulerats sĂ„ att de höga rabatterna kunde godkĂ€nnas. Senare visade det sig att en lucka i systemet sannolikt hade gjort det möjligt för alla reseföretag, med tillstĂ„nd att sĂ€lja flygbolagets biljetter, att knappa in en kod som gav obegrĂ€nsad rabatt. 

Enligt bolagets utredning ska det ha varit tekniskt möjligt för Ă„terförsĂ€ljare att boka biljetter med de höga rabatterna Ă€nda sedan 2010 utan att det uppmĂ€rksammats. Det Ă€r inte kĂ€nt om fler Ă„terförsĂ€ljare bokat med liknande rabatter i systemet. Enligt utredningen stĂ€ngde Norwegian möjligheten att boka med de höga rabatterna sedan fallet i Uppsala blev kĂ€nt. 
 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!