Resecentrum uppskjutet gång på gång
Resecentret är, vid sidan om Musikens hus, en av Uppsalas riktiga långbänkar. Planerna på en utbyggnad av stationsområdet har pågått under flera årtionden, men de har skjutits upp åtskilliga gånger.
Projektets omfattning har varierat genom åren. Ett förslag att lägga all tågtrafik i tunnlar under jord skrinlades som alltför dyrt och alltför riskfyllt ur brandsäkerhetssypunkt. En av två gång- och cykeltunnlar under spåren har också tagits bort. Till projektet har i stället lagts nya affärs- och kontorsbyggnader på östra sidan av spåren, som dock inte ingår i grundkalkylen på drygt en miljard kronor.
Fyra nya spår
Den bärande tanken är att stationen och den ombyggda bangården ska kunna nås från flera håll. Järnvägen får fyra nya genomgående spår och fyra andra avslutade så kallade säckspår.
Det nya resecentret står färdigt om fyra-fem år, förutspådde de tre samarbetsparterna Banverket, SJ och Uppsala kommun i mitten av mars 1999.
Så försenades den tänkta byggstarten, först till 2001. I maj 2002 hoppades parterna att arbetena skulle vara i gång i november 2003.
Reviderad utbyggnadsplan
I juni förra året gavs beskedet att Banverket kan starta sin ombyggnad i Uppsala tidigast 2007, enligt en reviderad utbyggnadsplan.
Och eftersom den planen skulle fastställas av regeringen bestämde sig kommunen och C-framåt för att utsätta regeringen för en omfattande lobbyverksamhet. Men den gav inte önskat resultat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!