Resecentrum och dubbelspår skjuts upp

Två stora järnvägsprojekt i Uppsala skjuts upp. Banverket är nu berett att påbörja byggandet av ett resecenter vid Centralstationen tidigast 2007, och utbyggnaden av ett dubbelspår med en tunnel förbi Gamla Uppsala finns inte längre med i förslaget till järnvägsinvesteringar under de kommande 12 åren.

Uppsala2003-06-25 16:42
— En del projekt har förskjutits så mycket att de åker ur planen, bl a dubbelspåret vid Gamla Uppsala, konstaterar Banverkets regionchef Kjell-Åke Averstad.
— Det är en dramatisk förändring mot tidigare, kommenterar Averstad. Vi planerade för att göra det möjligt att starta utbyggnaden av dubbelspåret i Gamla Uppsala 2007 eller 2008.
I det underlag till ny plan för järnvägsinvesteringar som skickades ut på remiss i våras angavs byggstarten för dubbelspåret med tunnel till först 2012, vilket fick politikerna i samverkansorganet C-framåt att reagera.
De krävde att problemen i Gamla Uppsala måste lösas senast samtidigt som Banverket 2008-2011 skulle bygga Ostkustbanans sista nya dubbelspår genom Uppland, på sträckan mellan Skutskär och Furuvik.

Vägts mot andra flaskhalsar
Men nu skjuts Skutskärsutbyggnaden upp några år och Gamla Uppsalaprojektet har alltså fått stryka på foten helt.
Till grund för de nya prioriteringarna finns bl a studier av hur kapaciteten på järnvägsnätets olika delar skulle bli om utbyggnaderna genomförs enligt det tidigare förslaget.
I det sammanhanget har enkelspåret vid Gamla Uppsala vägts mot andra flaskhalsar.
Enligt Kjell-Åke Averdal har också den höga kostnaden för projektet i gamla Uppsala, mellan 500 och 600 miljoner, påverkat prioriteringen.
Utbyggnaden av resecentret i Uppsala finns dock kvar, om dock senarelagt några år. I det projektet har Banverket också att ta hänsyn till andra samarbetspartners. Resecentrum kostar minst en miljard kronor. Banverkets del blir omkring 700 miljoner kronor.

Kan påverka cityplaneringen
En senareläggning av resecentrum kan påverka Uppsala kommuns planering av citytrafiken som behöver samordnas med det stora järnvägsprojektet.
Banverkets ekonomiska ram för utbyggnader av järnvägstrafiken är 101 miljarder under 12-årsperioden.
I det förslag som nu läggs på regeringens bord föreslås ökade satsningar på bl a Mälarbanan, Svealandsbanan och Nynäsbanan. Ostlänken mellan Linköping och Norrköping finns bland de andra projekt som skjuts upp.
Regeringen har krävt att Banverket ska vänta med investeringar på 5,5 miljarder under åren 2005 och 2006, vilket påverkar tidsplanen för många andra projekt.
Banverket vill delvis motverka en nedgång i investeringarna de närmaste åren genom att då bygga med lånade pengar som betalas tillbaka i slutet av 12-årsperioden.
Regeringen väntas fastställa investeringsplanen före årsskiftet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!