Resecentrum kan få byggstart i höst

Uppsala kommun tänker inom kort börja förhandla med Banverket om det kommunala lån som kan ge en snabbare byggstart för nya Resecentrum vid stationen i Uppsala än vad Banverkets nuvarande investeringsplan tillåter. Genom detta hoppas man få spaden i jorden redan i höst.

Uppsala2005-01-13 00:00
Enligt Banverkets ordinarie investeringsplan kan projektet i Uppsala startas först 2007, och Uppsala kommun är rädd för att projektet kan komma att skjutas upp ytterligare till förmån för andra projekt.
- Rent teoretiskt förs ingen sådan diskussion, men praktiskt vet vi hur politik fungerar. Satsningen på Trollhättan är ett exempel, säger Uppsala kommuns planeringsdirektör Carl-Johan Engström.
Uppsalas kommunledning kan därför tänka sig att ge Banverket ett lån på omkring 200 miljoner kronor på förmånliga villkor.
Exakt hur man i de kommande förhandlingarna är beredd subventionera Banverkets del av projektet genom ett kommunalt räntefritt lån eller ett lån med låg ränta, ville Carl-Johan Engström inte avslöja på onsdagen.
— Det vore detsamma som att släppa uppgifterna direkt till Banverket, sade Engström.

Klartecken från alla partier
Men stadsdirektör Kenneth Holmstedt beskrev för UNT 14 december att förmånliga lånevillkor som i praktiken innebär en ren subvention på 25 miljoner som " väl investerade pengar".
Det var vid ett sammanträde dagen före i kommunstyrelsens arbetsutskott som för alla partier gav sitt klartecken till förhandlingar enligt det här ovan beskrivna upplägget.
Arbetsutskottets beslut skulle egentligen ha "anmälts" till kommunstyrelsen vid gårdagens sammanträde. Men det sammanträdet ställdes in eftersom det fanns få ärenden att behandla.
Några nya politiska beslut är nu inte aktuella förrän det efter överläggningarna med Banverket finns ett förslag till hur kommunen ska stödja projektet.
Frågan är om lånet till Banverket tvingar kommunen att ta nya egna lån.
— Vi har i budgeten för 2005 och kommande års budgetar gjort en väldigt tydlig markering för resecentret. Men om lånet till Banverket ryms inom de ramarna eller om vi måste lägga till pengar kan jag inte svara på i dag, säger Carl-Johan Engström. Det kan också bero på hur uppgörelsen ser ut.

Pusselbit
UNT har redan tidigare berättat att Banverkets förtida byggstart i Uppsala är en pusselbit i ett större paket med infrastruktursatsningar i Mälarregionen där även andra kommuner och regioner ombetts ge Banverket olika stöd.
Den så kallade Mälartunneln i Stockholm spelar en viktig nyckelroll. Nyttan med en utökad tågkapacitet på andra håll har bedömts begränsad om man inte samtidigt fått bort bromsklossen i Stockholm.
Carl-Johan Engström tror dock inte att en samtidig lösning med tunnelprojektet är en förutsättning från Banverkets sida för att starta Resecentrum
— Men Mälartunneln och resecentret är kopplade till varandra, tillägger Engström Och systemet är inte effektivt förrän båda finns på plats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!