"Resecentrum brister i tillgänglighet"

Det behövs bättre tillgänglighet på Resecentrum enligt handikappföreningen HSO i Uppsala. Men ansvariga för bygget har inte planerat några förändringar.

Miljöpartiet vill ha rulltrappa mot spår 8 vid Resecentrum.

Miljöpartiet vill ha rulltrappa mot spår 8 vid Resecentrum.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-08-12 06:44

Mycket har gjorts för att öka tillgängligheten vid Uppsala Resecentrum. Bland annat har Kungsgatan breddats, nya busshållplatser har tillkommit, liksom busskörfält på östra sidan och nya körfält för privatbilar. Men enligt en ny rapport som Handikappföreningen, HSO, i Uppsala kommun har gjort finns ett flertal punkter som skulle behöva förbättras för att öka användarvänligheten för funktionshindrade på centrumet. I rapporten föreslås bland annat tydligare ledstråk och markering av riktningsförändringar samt fler ledstänger.
– Vi gjorde en inventering av området i slutet av juni där vi mätte tillgängligheten på Resecentrum och omgivningen, och vi fann en hel del brister som behöver åtgärdas för att det ska bli ett bra Resecentrum för alla, säger Lars Persson, ombudsman på HSO i Uppsala.

Bland annat nämner han bristande möjligheter till orientering, så som ledstråk och färgmarkeringar.
– Det behövs en genomtänkt och sammanhållen princip för att hitta mellan olika målpunkter. När det gäller trappor och ramper saknas det generellt ledstänger, säger Lars Persson. 
Föreningen ska ta upp problemen med de ansvariga i nästa vecka. Dock har inga klagomål inkommit sedan Resecentrum stod klar att användas i april.
Miljöpartiets ordnade i förra veckan en vad man kallade ”grön vandring” genom Uppsala och ville visa på platser som behöver moderniseras och förbättras i staden. Ett stopp på turen var just Resecentrum. Partiets kommunalråd Maria Gardfjell kan konstatera att det behövs bättre tillgänglighet för funktionshindrade, inte minst en rulltrappa upp till spår åtta.
– Det finns massor med grejer man kan peka på som inte fungerar för funktionshindrade, men viktigast är att vi måste bygga en rulltrappa upp mot spår åtta, säger Maria Gardfjell, som menar att det ofta är lång kö till hissen eller att den är ur funktion.
– Det är helt orimligt att man ska behöva släpa upp väskor när hissen inte fungerar eller att man missar tåget för att man måste vänta i hisskön. Det är en miss i planeringen, säger hon.

En annan sak som hon noterade var att de så kallade sinusplattorna som ska vägleda synskadade, vid ett ställe på centralen leder rätt in i en stolpe.
– Det är väldigt intressant att om man följer spåret så går man rakt in i en stolpe inne i byggnaden. Tillgängligheten skulle ha varit fixad 2010 och det har inte lyckats. Nu måste kompetensen på det här området flytta in i planeringskontoret, säger hon och menar att kommunen och byggföretagen inte kan förlita sig på organisationers expertis utan bör anställa synskadade som kan peka på potentiella problematik och ge vägledning vid byggen.

Enligt Göran Löfstrand, projektledare på Trafikverket, finns det i dagsläget inga planer på att öka tillgängligheten vid centrumet och han säger sig heller inte, bortsett från något enstaka mejl, ha märkt av några klagomål ur tillgänglighetssynpunkt.
– Vi har haft i alla fall två möten med Handikappförbundet i Uppsala där vi har informerat om utformningen och de har tyckt att det varit tillräckligt.
Inte heller finn några planer på att bygga en rulltrappa eller rullband upp till perrong åtta.
– Då får man hänvisa till hissen. Så som det ser ut idag, med hiss och barnvagnsramp, är slutlösningen, säger han.
Svaret tillfredställer inte Maria Gardfjell.
– Jag ska skriva en motion till fullmäktige. Om inte Trafikverket är intresserad av att bekosta det här så är det en kommunal fråga att tillgängligheten fungerar. 

FAKTA

Resecentrum är ett gemensamt projekt för Trafikverket, Jernhusen AB och Uppsala kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!