Resegarantin, som researrangörer betalar till Kammarkollegiet, är ett skydd för resenärer om resan blir inställd eller researrangören kommer på obestånd.
Den resegaranti som Introducing Africa har hos Kammarkollegiet, 300 000 kronor, bedöms inte vara tillräcklig med hänsyn till verksamheten som företaget bedriver. Kammarkollegiet beslutade därför i oktober 2007 att resegarantin skulle höjas med ytterligare 300 000 kronor.
Beloppet har, trots flera påminnelser de senaste åren, inte betalats in, och länsrätten har senare dömt företaget att betala vite för att tillräcklig resegaranti saknas.
Att resebyrån på sin hemsida påstår att den har en sådan resegaranti är vilseledande marknadsföring, enligt Konsumentverket.
Jessie Cargill-Ek handlägger ärendet hos Konsumentverket. Hon rekommenderar alla resenärer att kontrollera om företaget de tänker köpa en resa av har ställt tillräcklig resegaranti.
– Om det inte finns en resegaranti är det ett varningstecken. Företaget har kanske inte den ekonomi som krävs. Syftet med lagstiftningen är att oseriösa företag inte ska kunna driva verksamhet. De måste ha tillräcklig resegaranti så att de kan ta hand om sina resenärer, säger hon.
Konsumentombudsmannen har ännu inte beslutat om vilken form av sanktion som kan bli aktuell. Det kan bli ett förbudsföreläggande eller en marknadsstörningsavgift som Marknadsdomstolen i så fall dömer ut, enligt Jessie Cargill-Ek.
Introducing Africa har de senaste åren även haft flera ärenden anmälda till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
I november 2009 rekommenderade ARN resebyrån att betala ut 127 048 kronor till fyra kunder som hade anmält företaget. Resenärerna hade fått skriftliga löften om riktiga sängar under en safari, eftersom två i sällskapet var reumatiker. De hade också lovats svensktalande guide och att all mat och alla utflykter skulle ingå. Det visade sig inte stämma med verkligheten och därför skulle resebyrån betala tillbaka pengar till dem, något som den dock inte har gjort.