I fjol antog kommunen en investeringsplan som innebär att en upprustning av badet kan inledas under nästa år. I år har man avsatt 20 miljoner vilket bland annat ska räcka till en utredning av vad som ska göras. Och den pågår just nu.
– Vi räknar med att genomgången av budget och behov kommer att vara klar i juni. Då kan vi berätta mer om hur planerna ser ut, säger Liisa E Hundertmark, vd för Fyrishov.
Tittar man i regionen har konkurrensen bland baden ökat. Till exempel har man i Västerås byggt ett spektakulärt äventyrsbad i ett gammalt ångkraftverk, Kokpunkten. Fullt utbyggt räknar man med 250 000 besökare om året i baddelen, som senare också ska kompletteras med en Tom Tits-liknande experimentverkstad. Hittills har besökarna främst kommit från närområdet. Västerut finns Gustavsviksbadet i Örebro som nyligen har byggt ut. Det gör att man på Kokpunkten nu framför allt tittar österut i sina marknadsföringsinsatser. Redan nästa vecka börjar man sända tv-reklam i Uppsala och Stockholm.
– Vi kommer nu att synas i Uppsala, Södertälje och Stockholm. Till skillnad från Fyrishov och Gustavsvik så har vi ingen motionsbassäng med organiserad simskole- eller träningsverksamhet. Vi ser oss som en ren turistattraktion, säger Johan Björkman, verksamhetschef på Kokpunkten.
Konkurrensen i regionen är faktorer som finns med när man tittar på vad som ska hända med Fyrishov. Men om man kommer att satsa på nya spektakulära attraktioner eller om det i första hand handlar om att renovera sådant som är slitet vill inte Liisa E Hundertmark säga i dag.
– Vi har en ganska bra uppfattning om vad investering i en badanläggning kostar och vad som händer på andra besöksanläggningar, säger Liisa E Hundertmark.
Kommunstyrelsens ordförande Marlene Burwick (S) säger att den investeringsplan som beslutades av alliansmajoriteten ligger fast. Enligt den ska totalt 400 miljoner satsas på renoveringen med fokus på badet. Start är tänkt under 2016.
– Vi har i den nya majoriteten inte tänkt göra annorlunda. Fyrishov och badet är viktigt för Uppsala, säger Marlene Burwick.
Fyrishov har rankats som ett av Sveriges största besöksmål. Tillväxtverket har slutat med den statistiken efter kritik mot osäkerhet i siffrorna.
Det sista året som listan gjordes, 2011, låg Fyrishov på fjärde plats med 1,7 miljoner besökare. De siffrorna gäller dock hela anläggningen, inklusive sport- och eventhallar. I fjol var motsvarande siffra 1,75 miljoner.
Av dessa var det under 2014 482 000 badande besökare i Fyrishov och 103 000 i Gottsunda.