Relationsvimmel på Slottet
Tidningen och eventbolaget Relation AB firade på fredagskvällen tio år som företag med pompa och ståt på Uppsala Slott.
Susan Stenström, Enköping och Björn Kumlin, Uppsala klädda för en kväll på slottet.
Foto: Stina Olofsson
Vilka nya relationer vill ni skapa ikväll?
-Vi på Friibergs herrgård ska ha Relations aktivitetsdag i maj och vill träffa många här som ska gå på den. Lära känna nya företag och veta mer vad som finns på marknaden, svarade Susan Stenström.
-Jag är en äldre gentleman som är intresserad att veta vad som händer i Uppsalas marknad. Jag har redan bra relationer sedan gammalt men vill lära känna unga talanger, förklarade Björn Kumlin.
När UNT tidigare träffade Magnus Axelid vd och ägare till tidningen och eventbolaget Relation AB, ställde vi några frågor om tidningens historia, inriktning och kvällens festligheter.
Varför startade ni tidningen Relation?
- Det fanns ett behov av att veta mer om människorna bakom företag och evenemang i Uppsala som man då inte kunde läsa om i andra medier. När det skrevs om någon var det ofta bara i negativa sammanhang.
Vilka vill Uppsalaborna läsa om?
- De mest uppskattade reportagen brukar vara om de som gjort något lite udda och sticker ut. Vi har skrivit om massor av intressanta människor. Bland annat skrev vi om en kille som heter Leif Lindh som driver en älgpark i Heby.
Relation, hur kommer det sig att ni heter det?
- Ja men det är ju ett klockrent namn och enkelt namn eller hur? Utan vassa relationer klarar man sig inte.
Ni jobbar en hel del med att sammanföra människor också så att de kan bygga relationer. Har du haft några oväntade möten som lett till nyttiga relationer?
- En gång fastnade jag i en taxi utanför Rom med en kille som heter Erik Grönberg. Det visade sig att han satt i styrelsen för Viking Line och han har hjälpt till när vi har ordnat Relationsbåten. Det är ett bra exempel där vi skapat en relation som sedan lett till ett samarbete.
Är Uppsalaborna bra på att bygga relationer tycker du?
- Uppsala är en långsam men trogen stad. När man väl byggt en relation blir den långvarig. Men det tar längre tid än i till exempel Stockholm där kontakterna är mer flyktiga.
Hur ska ni fira företagets tioårsjubileum?
- Vi ska fira på Uppsala slott. Alla medlemmar från vårt nätverk är inbjudna och så har vi bjudit in en del profiler vi har som intervjuat i tidningen genom åren. Det blir cirka 400 personer, så bara de allra närmaste alltså...
Blir det pompa och ståt?
- Oh ja, vi är inte så mycket för att hålla igen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!