Relationsgänget redo att kasta loss

Fullastad med Uppsalas näringslivstoppar lämnar Relations­båten i dag måndag Värtahamnen i Stockholm för femte året i rad. Jenny Eriksson är kvinnan bakom Relationsrodret.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-09-21 08:57
Det har gått 360 dagar sedan förra årets Relationsbåt lade till i Stockholm. Sedan dess har Jenny Eriksson jobbat med årets upplaga.
- Det är ett årslångt projekt att få ihop all marknadsföring, bokningar, föreläsare, mat och underhållning. Med det är ju precis in­nan det är som mest hektiskt. Telefonen ringer hela tiden och jag får ständigt nya e-postmeddelanden. Jag förstår nog inte riktigt att det faktiskt är dags redan nu.

Det råder febril aktivitet på Relations modernt luftiga kontor i centrala Uppsala. Är pennorna på plats? Namnbrickorna i rätt påse? Teknik. Logistik. Var ska vi göra intervjun?
Det är Jenny Erikssons tredje år som projektledare. Rutinerna har börjat sätta sig. Innan hon kom till Relation arbetade hon flera år med kundservice och försäljning i Uppsala och Stockholm.
- Jag har bott i Uppsala sedan jag var liten, förutom två år då jag pluggade i Skåne. Jag läste en utbildning inom service och marknadsföring.

Jenny Eriksson har, föga förvånande, alltid haft ett stort intresse för kommunikation.
- Jag tror att det grundas i mitt intresse för människor. Jag tycker alltid att det är spännande med nya och olika typer av människor. Dessutom är det en väldig kick när jag känner att jag kan hjälpa dem med någonting som jag är bra på.

Inför årets Relationsbåt har hon som projektledare för evenemanget, satsat extra mycket på bättre föreläsare och marknadsföring. Jenny Eriksson anser att Relationsbåten fått en mer seriös inriktning de senaste åren.
- Första året fungerade Relationsbåten kanske mer som något slags firmafest. Med åren har vi fokuserat mer på att marknadsföra nätverkandet, att Relationsbåten handlar om att skapa kontakter och göra affärer. Nu har vi fler beslutsfattare än någonsin ombord, vilket gör att hela evenemanget känns mer seriöst, säger Jenny Eriksson.

Trots att konjunkturen just passerat botten, har Relationsbåten rekordmånga deltagare i år, 1 200. Evenemanget har också lockat fler utställare än någonsin.
- Lågkonjunkturen har bara varit positiv för vår del. Företagarna har ett större behov av att nätverka nu jämfört med tidigare. Jag tror också att många insett vikten av att vårda sina kundrelationer och också jobba hårdare för att skaffa nya kunder, säger hon.

Så, hur bra är Uppsalas företagare på att nätverka?
- Det är väldigt blandat. Vissa är vana minglare och hur duktiga som helst på att knyta nya kontakter. Andra har kanske nyss startat sitt företag tycker att det är ganska jobbigt att bara gå fram till folk de inte känner och prata. Men jag skulle säga att de flesta som åker med båten är duktiga på att ta för sig.

Hur bra är du själv på att nätverka?
- Haha, jag är nog ganska duktig, jag har lärt mig med åren. Men man kan alltid bli bättre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!