Gardinerna ska tvättas två gånger om året. Stoppade möbler dammsugas varje dag. Alla öppna ytor som bänkar och hyllor ska torkas av dagligen. Så ser kraven ut för städningen i skolan – och nu har miljöförvaltningen trappat upp kontrollerna.
Efter inspektörernas besök har flera av skolorna tvingats skärpa städrutinerna, och det kostar pengar.
För mycket pengar, menar Jacobina Silén, rektor på fristående Katarinaskolan i Uppsala. Hon anser att städivern blivit alltför nitisk och överdriven.
– Tidigare har vi städat alla golv och toaletter varje dag, men torkat öppna ytor en gång per vecka. Det är mer rimligt, säger hon.
Jacobina Silén hävdar att de nya städrutinerna kommer bli avsevärt mycket dyrare och att skolan måste spara på annat, kanske personal.
– Vi har nyligen haft inspektion här, som resulterade i att vi måste öka kostnaderna för städet rejält, det rör sig om minst 200 000 kronor per år. Det är orimligt, säger hon.
Jacobina Silén har även haft kontakt med andra kommuner och fått veta att tolkningen av Folkhälsomyndighetens krav ser olika ut.
– De har inte haft extra tillsyn och deras städprogram är ungefär som vårt gamla, säger hon.
Men är det inte bra att det städas ordentligt i skolan?
– Absolut ska det vara rent och fräscht på skolan, men det har vi redan. Jag kan förstå att det bör städas mer noga på en förskola där små barn vistas mycket på golvet, men på en skola med äldre barn räcker det med att torka öppna ytor en gång per vecka, säger hon.
Lösningen, åtminstone temporärt, är att involvera både elever och personal i städandet. På Katarinaskolan får eleverna därför torka av sina bänkar varje dag och personalen tar hem gardiner för att tvätta.
– Vi överväger också att, som många andra skolor, ta bort soffor med stoppade sitsar eftersom de ska dammsugas varje dag. Men det blir ju tristare i skollokalerna då och ljudnivån påverkas, säger Jacobina Silén.
Miljöförvaltningen har besökt över 100 skolor och 200 förskolor under 2023 och 2024.
– Många har utökat städningen så det har gått över förväntan, säger hälsoskyddsinspektör Johan Norén.
Hans bild är att skolledningarna på de skolor han och kollegerna besökt varit mestadels positiva.
– Inte minst med tanke på allergier är ju städningen viktig. Och håller man rent och snyggt bryr man sig mer om sin miljö, skadegörelsen minskar om man håller efter, säger han.
Han berättar att flera skolor lyft problemet med att mer städning driver upp kostnaderna.
– Är det så kan man skicka in den nya städofferten, så försöker vi titta på om nyttan överväger kostnaden. Om inte kan man tänka sig att utöka i etapper.
Erik Ojala, som är grundskolechef i Uppsala känner till kritiken.
– Det är kanske en handfull av de kommunala skolorna som hört av sig till oss. Många av skolorna har kommit ganska långt och har redan anpassat sig efter städrutinerna, säger han.
Hur mycket har städkostnaderna ökat?
– Det har vi ingen samlad bild av. Men det varierar så klart och det kan finnas anledning att följa upp det här. Men det gäller att hitta bra rutiner som är kostnadseffektiva. Vi får ha en dialog med de skolor som känner att det blir ekonomiskt kännbart, säger han.
Är skolornas kritik rimlig?
– Vissa riktlinjer kan uppfattas överdrivna, så jag känner igen rektorernas frustration. Men samtidigt har vi ett stort ansvar att följa riktlinjerna för städningen som Folkhälsomyndigheten dragit upp. Alla barn ska kunna vistas i skolan, även de med allergier, säger Erik Ojala.
Miljöförvaltningen kan ge de som inte uppfyller kraven ett föreläggande och välkomnar överklaganden.
– Det kan vara bra att få det prövat ur praxissynpunkt, säger Johan Norén.
Men för Jacobina Silén är det inte så enkelt.
– Som rektor hinner man inte med allt, att driva en process kräver att jag anlitar en jurist, och det kostar också pengar. Vi måste också betala miljöförvaltningens arbete med ärendet, säger hon.
Det har för övrigt kommunen redan testat. Björklinge skola fick föreläggande om städning 2021 och drev det i domstol, men förlorade målet.
I Katarinaskolans matsal hittar vi tre tjejer som precis avslutat sin lunch. Vera Vahlquist, Hilda Manner och Edit Sahlin Mattsson i åk 6 tycker inte städandet i skolan är nåt att bråka om.
– Jag tycker städningen är bra på skolan, förutom att det kan ligga lite papper bakom skåpen, säger Hilda.
– Fast det är inte städarnas fel, det är eleverna som slänger saker, fyller Edit i.
– Och i brandtrappan. Där kan det ligga mosade bananer, säger Vera.