Rektorn: Skolan är bra på att ge stöd

Tomas rektor anser att skolan är bra på att ge stöd till elever med särskilda behov. Assistenter behövs mer sällan än vissa föräldrar tror, enligt rektorn som inte vill tala om enskilda fall.

Uppsala2009-05-26 08:00
- Vi arbetar utifrån den personal och det arbetssätt som vi har, för att till­godose elevernas behov på olika sätt.

Hur vanligt är det att ni söker ­assistenter för elever med ­särskilda behov?
- Jag gör ansökan en gång om året utifrån de behov som vi har. Men jag kan också alltid ta ställning om det uppkommer ett akut ärende, utifrån den budget som finns.

Så budgeten är en begränsning?
- Dels är det budgeten som vi har att följa, men också Skollagen naturligtvis. Men det är inte alltid som de är kompatibla med varandra. Då får man använda sunt förnuft.

Ska man inte alltid följa skollagen?
- Jo, men vi har ju också en budget att ta hänsyn till.

Vad gör ni om ni inte kan hjälpa vissa elever att nå målen?- Om de inte når målen fortsätter de att gå i skolan i alla fall. Så är det. Upp till årskurs fem. Sedan får man ha god beredskap i årskurs sex och vidare i högstadiet för att sätta in extra stöd till de barn som behöver det.

Vore det inte bättre att sätta in stödet ­tidigare?
- Vi sätter in allt stöd vi mäktar med tidigt. Men vissa svårigheter kommer alltid att följa barnen.
Tänk dig en elev i tioårsåldern som ligger 1,5-2 år efter i utvecklingen, är ­impulsiv, har läs- och skrivsvårigheter, sällan ser ­logiska sammanhang och har svårt att klara av sociala situationer. Bör skolan inte ansöka om ­assistent?
- Det finns en del barn som har de svårigheterna, men skolan är inte uppbyggd på det sättet att man sätter in extrapersonal för de eleverna. Vi har byggt upp en organisation i skolan och har en elevhälsoplan. Det finns många stödåtgärder i ett elevärende.

Som vad?
- För föräldrar betyder stöd ofta mer personal, men stöd kan vara att man utreder, skriver åtgärdsprogram, följer upp och utvärderar åtgärderna, ger handledning till personal av specialpedagog. Vi strävar efter att få en förståelse för det bland föräldrarna.
Enligt områdeschefen Birgitta Svantesson är diagnos inget krav för att skolan ska sätta in särskilt stöd för en elev.

- Vi bygger inte stödet på diagnos utan på elevens rätt att få det stöd som behövs. Ibland kan man behöva elevassistent och ibland kan det handla om stöd från specialpedagog och skolans resursteam. Man gör alltid individuella åtgärdsprogram som följs upp.
En diagnos kan dock ofta avgöra vilket stöd som sätts in.
- Självklart. Om man har en diagnos kan det ju vara särskilda saker som man behöver hjälp med.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om