Och för mobilsajten, som fått sig ett rejält ansiktslyft, slog man det tidigare rekordet med mer än det dubbla – från 63 000 till drygt 197 000 unika besök.
– Vi blev överrumplade att det var en så stor ökning, och inte minst på mobilsajten. Det känns verkligen bra att sajten får ett sådant fantastiskt välkomnande, säger Hanna Stjärne, vd och chefredaktör för Upsala Nya Tidning
Det senaste året har man sett en uppåtgående trend vad gäller antalet besök.
– Ett mål vi hade med unt.se var att ha fler läsare än vad det bor i Uppsala. Det rekordet slog vi våras, och nu är vi uppe i en kvarts miljon, säger Hanna Stjärne.
Lanseringen av den nya mobilsajten är en förklaring till rekorden. Direktrapporter och livesändningar, bland annat från Uppsalavimmel Awards, en annan. Extra draghjälp fick man också från den i sociala medier mycket spridda artikeln ”När barnen inte sover ensamma”.
Vad betyder ett sådant här rekord för UNT?
– I grunden blir vi väldigt glada att så många tar del av vad vi gör. Sedan innebär det också en möjlighet att sälja reklam, vilket i sin tur ger pengar tillbaka till oss och lokaljournalistiken i Uppland.
Nästa steg i den digitala satsningen blir att till kommande år anställa fem personer, tre säljare och två journalister som arbetar helt mot det digitala.
– Det gör att vi kan erbjuda ännu fler specialgrejor. Vi kommer också att fortsätta rapportera om de stora händelserna i länet med fler livesändningar och direktrapporteringar.