Wiveka Wahlund fick UNT:s nyligen instiftade utmärkelse Lifetime achivment award för många års hängivna säljinsatser. Totalt har hon fått ihop runt 250 miljoner kronor.
– Det mesta var under de sista tjugo åren, då jag jobbade med UNT:s kunder i Uppsala. Jag har alltid jobbat på säljsidan och trivts otroligt bra med det jobbet, säger hon.
Hon började på UNT som frilans och timanställd redan på 1970-talet. Fast arbete blev det 1982. Men det var inte förrän på 90-talet som hon fick sina första utmanande säljuppdrag.
– Under fem år tog jag ensam hand om försäljningen i Uppsala län. Åkte runt och byggde upp kontakter med företag i regionen. Det var en bra skola. Efter det fick jag en tjänst i stan och ansvar för de större kunderna tillsammans med fem sex andra säljare, berättar Wiveka Wahlund.
I takt med uppdragen steg hennes årsförsäljning från 6-8 miljoner kronor upp till, ibland, 15-16. Som mest hade hon 120 kunder i Uppsala.
Att vara säljare är tufft, men Wiveka Wahlund ”låg i topp” ända till slutet och tävlade med kolleger som var både 25 och 30 år yngre.
– Jag är en riktig tävlingsmänniska och det är mycket tävling i det här jobbet. Det var inte lätt att sluta. Jag hade tänkt jobba till 67. För ett år sedan bestämde jag mig att sluta ändå. Men jag saknar arbetskamraterna och kontakten med kunderna, säger Wiveka Wahlund.
Hur gör man för att bli en bra säljare?
– Man måste vara lyhörd för kunden och lära känna honom eller henne. Skapa ett gott förtroende. Det går inte bara att sälja på. Ofta behöver en kund hjälp med planering av sin annonsering och marknadsföring under året. Ju mer du jobbar med en kund desto mer kan du lära dig och hjälpa till med, säger hon.
Det kan handla om känsliga saker, som företagets framtidsplanering och annonsbudget, om branschens utveckling. Kanske planerar bolaget att bygga ut eller flytta.
– Man måste också serva med uppföljning. Vad som har gått bra och mindre bra och vad i marknadsföringen som man kanske måste ändra på, säger Wiveka Wahlund.
Hon tror att UNT står väl rustat för framtiden.
– Med de nya satsningarna på tv och gratistidning vid sidan om webb och papperstidning finns ett helt smörgåsbord att erbjuda kunderna. Jag tror det kommer att gå bra.
Vad gör hon då hemma i radhuset i Bälinge om dagarna? Tja, med fyra barnbarn på orten så finns det uppgifter för en farmor/mormor.
Hon umgås mycket med vänner och lyssnar på musik, både klassiskt och modernt.
– Och så fixar jag hemma. Det finns alltid något som måste göras när man bor i hus, säger Wiveka Wahlund.
Rekordsäljaren gillar att tävla
Wiveka Wahlund från Bälinge har sålt annonser för en kvarts miljard och prisats som bäste annonssäljare på UNT. Fick hon starta om så skulle hon välja samma yrke igen.
Foto: Tomas Lundin
PERSONLIGT
Wiveka Wahlund
Ålder: 65 år
Bor: I radhus i Bälinge
Familj: Ensamstående. Två barn och 4 barnbarn
Aktuell: Som prisad säljare på UNT i 35 år
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!