När UNT rullar in på gården i Gamla Uppsala möts vi av två 15-åriga tjejer som stolta står bredvid sina A-traktorer, eller EPA som det heter i folkmun. Det är en solig, varm julidag och när vi kliver ur bilen möter vi en stark lukt av doftgranar. Det gör mig nostalgisk då jag minns tillbaka till tiden då jag själv körde EPA.
– Doftgranar hör till när man har EPA, säger Elvira Edberg från Fjuckby som kört sin EPA av märket Volvo sedan november förra året.
Julia Ohlsson bor med sin lika motorintresserade familj på gården i Gamla Uppsala.
– Min är en röd Audi som var en extrabil vi hade hemma. Jag och min pappa byggde om den till en EPA tillsammans, säger hon.
Den 15 juli 2020 förenklades de tekniska kraven vid ombyggnationen av en bil till en A-traktor. Förändringen gjorde det möjligt att bygga om automatväxlade bilar till A-traktorer. Det har resulterat i att antalet A-traktorer har rekordökat med 27 procent sedan förra året, enligt Transportstyrelsen.
Både Julia och Elvira kör automatväxlade EPA-traktorer.
– Vi har båda skaffat automatväxlat sedan lagen ändrades förra året, säger Julia som märkt att det finns många fler EPA-traktorer sedan lagändringen.
Men det är inte bara antalet A-traktorer som ökat, utan också antalet tjejer som kör.
– De är många fler tjejer som kör nu än för bara några år sedan och det är jättekul, säger Julia.
– Det finns personer som gillar oss och de som inte vill ha oss på vägarna. Men det beror nog inte på att vi är tjejer, det verkar bero på farten. Folk tutar och lägger sig nära, säger Elvira.
Även Julia har märkt att folk stör sig på A-traktorer i trafiken, för som tidigare får traktorn inte ha en hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen.
– Ibland kan man bli lite nervös på vägarna när folk ligger väldigt nära bakom en. Folk tutar jättemycket och något finger har man fått också. Men jag har lika mycket rätt att vistas på vägen som de så jag bryr mig inte så mycket, säger Julia.
Varför väljer man en EPA framför en mopedbil?
– Jag valde en EPA då de är säkrare. En mopedbil är mest gjord i plast, krockar du med den så finns det knappt något kvar. En riktig bil är mycket säkrare i karossen, säger Elvira.
Julia valde mellan en mopedbil och en EPA, men även hon landade i att det är säkrare med en EPA.
– Det är också personligare och roligare. Allt runtomkring är så kul, att kunna styla den hur du vill men också gemenskapen.
Det är just gemenskapen men även friheten som gjort att de valt att skaffa EPA.
– När man har en EPA och samlas så blir det som en kultur, man har intresset tillsammans. Sen kan man ta sig själv överallt och slipper ta bussen eller be föräldrarna skjutsa, säger Elvira.
I övrigt åker det runt, samlas på olika parkeringar, umgås och lyssnar på musik.
– Det är viktigt att ha bas eftersom det blir bättre ljud och känsla, säger Elvira.
Något annat som är viktigt enligt dem är att den är snygg.
– Jag tycker det är kul att pimpa sin EPA så att man sticker ut. Min går i ett rosa tema med rosa dekaler och rosa rattmuff, säger Elvira.
– Det är viktigt att bilen glänser, jag tvättar min EPA minst en gång i veckan, säger Julia som på sin röda Audi även har matchande röda bromsok, de som sitter ovanpå bromsklossarna i däcken.