Rekordmånga mopedstölder i sommar
Mopedstölderna har ökat kraftigt i sommar. Hittills har 122 mopeder anmälts stulna under sommarmånaderna i Uppsala län. För två år sedan rapporterades hälften så många mopeder stulna under samma period.
Arkivfoto: Dick Pettersson
Foto:
I Uppsala kommun har mopedstölderna tredubblats i år jämfört med för två år sedan. Hittills har 80 mopeder anmälts stulna mellan maj och gårdagens datum. 2005 stals 26 stycken under samma tidsperiod.
- Mopeder är förhållandevis lätta att stjäla. Det ordinarie låset räcker absolut inte till för att göra mopeden stöldsäker, säger Christer Nordtröm.
För att minimera risken att mopeder stjäls rekommenderar polisen att det ordinarie låset kompletteras med ytterligare ett bygellås eller en kätting som spänns fast vid en stolpe eller ett cykelställ.
- Det går inte att göra mopeder helt stöldsäkra, men ett extra lås gör det svårare för den som försöker stjäla mopeden, säger Christer Nordström.
Det är främst runt om i bostadsområdena som mopederna stjäls. Enligt sommarens stöldstatistik är det mest riskfyllt att parkera sin moped i Gottsunda och Gamla Uppsala-Nybyområdet där 20 respektive 11 mopeder hittills anmälts stulna under sommaren. Säkra områden är Fålhagen, Rickomberga, Svartbäcken och Nåntuna där inga mopeder stulits hittills.
Förövarna är, enligt polisen, ofta ungdomar som stjäl mopeder för att köra tills bensinen tar slut. Mopederna hittas då i regel senare av privatpersoner som anmäler dem till hittegodsavdelningen. Men de flesta stulna mopeder återser aldrig sin ägare. De säljs vidare till oseriösa handlare som skrapar bort serienumret på mopeden och säljer dem för en betydligt mindre summa pengar mot vad de kostade från början. En ny moped kostar i dag mellan 10 000 och 30 000 kronor.
- Det är nästan omöjligt att identifiera mopeden om serienumret är bortskrapat och därmed kan vi bara misstänka att den är stulen och då handlar brottet inte bara om stöld utan också om häleri, säger Christer Nordström.
Ett ytterligare problem är att mopeder klass II inte behöver registreras. Skillnaden mellan de olika mopedtyperna är främst hastigheten och de regler som bestämmer hur de får användas.
Men efter ett förslag från Vägverket utreder Näringsdepartementet just nu frågan om alla mopeder, oavsett klass ska registreras.
- Det skulle underlätta identifieringsarbetet för oss och mopederna skulle bli svårare att sälja vidare eftersom det då krävs ett registreringsbevis, säger Christer Nordström.
FAKTA
Mopeder
Moped klass I är en moped som är konstruerad för att köras i högst 45 km/tim. Det är denna moped som kallas EU-moped. För att få köra moped klass I måste du ha körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I. För att få förarbevis måste du vara 15 år och göra ett teoretiskt prov. Fordonet ska vara registrerat och ha skylt bak.
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den andra typen är konstruerad för att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser. Sådana mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003. Klass II-mopeder registreras inte men ska vara trafikförsäkrade.
Källa: Vägverket
Mopeder
Moped klass I är en moped som är konstruerad för att köras i högst 45 km/tim. Det är denna moped som kallas EU-moped. För att få köra moped klass I måste du ha körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I. För att få förarbevis måste du vara 15 år och göra ett teoretiskt prov. Fordonet ska vara registrerat och ha skylt bak.
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den andra typen är konstruerad för att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser. Sådana mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003. Klass II-mopeder registreras inte men ska vara trafikförsäkrade.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!