Rekordmånga läser UNT digitalt

Förra året ökade UNT sin digitala dagsräckvidd med 42 procent, enligt Kantar Sifo. Det gör UNT till den näst största dagstidningen utanför storstäderna. "Ett styrkebesked till journalistiken", säger Johanna Odlander, chefredaktör och vd.

UNT ökar sin digitala dagsräckvidd med 42% en genomsnittlig dag, jämfört med fjolåret.

UNT ökar sin digitala dagsräckvidd med 42% en genomsnittlig dag, jämfört med fjolåret.

Foto: UNT/Linnéa Kalnins

Uppsala2024-03-15 08:00

Under 2023 har läsarna strömmat till UNT:s sajt. Det visar färska siffror från undersökningsföretaget Kantar Sifo som mäter räckvidden hos svenska medier. 

UNT ökade sin digitala dagsräckvidd med 42 procent i fjol jämfört med året innan. Det innebär att den digitala publiken växte med 27 000 personer en genomsnittlig dag. 
 

Samtidigt ökade den totala dagsräckvidden med 11,5 procent jämfört med året innan. Det betyder att UNT:s nyhetssajt och papperstidning tillsammans nu når 15 000 fler personer en genomsnittlig dag. 

undefined
UNT:s totala dagsräckvidd, där både printupplagor och digital läsning räknas in, har ökat med 11,5 procent en genomsnittlig dag jämfört med 2022.

Upsala Nya Tidning går därmed från att vara landet fjärde största dagstidning utanför storstäderna till att bli den näst största. Den enda som är större är Helsingborgs Dagblad som också räknar in sina editioner Landskronaposten och Nordvästra Skånes tidningar.

– 2023 var ett oerhört nyhetsintensivt år i Uppsala med många stora nyhetshändelser att bevaka för UNT:s redaktion. Det här visar att vi gjorde ett bra jobb, inte bara för våra befintliga läsare, vi lyckades också nå ut till en ny och större publik. Det är ett fint betyg som vi är mycket glada för, säger Johanna Odlander, chefredaktör och vd.

undefined
7 av 10 Uppsalabor tar del av UNT varje vecka, ett fint betyg till journalistiken, tycker tidningens chefredaktör Johanna Odlander.

De senaste åren har nyhetskonsumtionen ändrats dramatiskt. För de allra flesta är det en självklarhet att kunna ta del av stora nyhetshändelser nästan samtidigt som de inträffar. För UNT har den utvecklingen inneburit att man fått många nya digitala läsare och tidningens journalistik når nu 7 av 10 Uppsalabor varje vecka. 

– UNT:s starka varumärke och vår digitala ökning gör att fler av våra annonsörer väljer att öka sina digitala investeringar i våra kanaler. Det gör att vi har en tillväxt i annonsaffären, vilket känns fantastiskt, säger Rickard Mäkitalo som är annonschef på UNT.

undefined
Fler av våra annonsörer väljer att öka sina digitala investeringar i våra kanaler, säger annonschef Rickard Mäkitalo.

Rekordökning 

UNT:s dagliga räckvidd 2023:

Print: 92 000 (97 000 år 2022) 

Digitalt: 91 000 (64 000 år 2022) 

Totalt: 146 000 (131 000 år 2022) 

Undersökningen genomfördes 1 januari–31 december 2023. Totalt deltog 42 944 personer i mätningen. En tidnings totala räckvidd visar hur många människor man når i de egna kanalerna, det vill säga både på sajten och papperstidningen. I begreppet "print" ingår även e-tidningen. 

Källa: Orvesto Konsument helår 2023

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!