Rekordhandel väntas i sommar
Sommaren blir en allt viktigare årstid för detaljhandeln. I år räknar Handelns Utredningsinstitut, HUI, med att konsumenterna handlar för 147-149 miljarder kronor under juni-augusti. Det är en ökning med sex-sju procent jämfört med fjolårets sommar.
Ida Bjervner från Uppsala shoppar mycket mer på sommaren.
Foto: Nina Leijonhufuvud
- Under de senaste åren har fler och fler handelsplatser blivit besöksmål. Man handlar och därigenom turistar man. Shoppingturismen ökar, den tendensen är tydlig, säger Meta Troell som arbetar med handelsutveckling på Svensk Handel.
Ett bevis på det är GeKås i Ullared, som nu räknas som det största turistmålet i Sverige med drygt tre miljoner besökare årligen. Först på andra plats kommer nöjesparken Liseberg i Göteborg.
Sommarmånaderna står i vissa branscher för över en fjärdedel av årsomsättningen. Det gäller bland annat för byggvaruhandeln och sport- och fritidshandeln.
Däremot är inte årstiden lika betydelsefull för bok- och pappershandeln. En förklaring är att sommarböckerna numera köps genom andra kanaler, till exempel i dagligvaruaffären eller på nätet.
En produkt som får mer utrymme i sommarförsäljningen är buteljerat vatten. Mellan åren 2004 och 2006 ökade konsumtionen i landet med nästan 30 procent, från 75 miljoner liter till 98 miljoner liter.
HUI förklarar ökningen med de senaste årens sockerdebatter och fetmalarm, vilket gör att konsumenter undviker sötade drycker. Dessutom ökar svenskarnas inkomster. Och en större hushållsbudget leder till att konsumenterna köper, inte mer, men väl dyrare livsmedel.
Handeln ökar också på de stora semesterorterna under sommaren, till exempel i Roslagen, på Gotland och på Västkusten. För lokala handlare i dessa områden motsvarar sommarhandeln en betydande del av årsförsäljningen.
- Under sommaren sprids handeln ut på ett större område. Man kanske gör sina matinköp i Rimbo i stället för i Uppsala eftersom det är närmare till sommarstugan, säger Meta Troell.
- Fler är också beredda på att åka en bit för att hitta speciella butiker. Handeln inne i Uppsala tenderar att minska eller vara stabil under sommaren. Samtidigt ökar Norrtälje kommuns befolkning kolossalt och där åker man runt för att leta nya butiker, tillägger hon.
Själva midsommarhelgen är framför allt en stor mathelg med tydliga traditioner i vad man förväntas äta.
Meta Troell räknar inte helgen som en presenthelg, det är i stället inte helt ovanligt med knytkalas.
- Midsommar är det svenskaste vi har, tillsammans med Lucia. Men för en besökare från exempelvis USA betyder helgen ingenting speciellt. Mitt i sommaren, så vadå?, säger Meta Troell.
Försäljningsmässigt kan midsommar jämföras med påsken, skriver HUI i sin rapport. Dagen före midsommar är den i särklass största försäljningsdagen för Systembolaget. Drygt 900 000 kunder besöker Systembolagets butiker den dagen.
- Konjunkturen påverkar mer än det faktum att det är en helg. Jag tror inte att midsommar kommer att utvecklas till någon större presenthelg, säger Meta Troell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!