Rekordår för snabbmaten

Alla de tre största hamburgerkedjorna i Sverige har haft rekordår under 2008. Det som säljer bäst är traditionella hamburgare.

Foto: Scanpix

Uppsala2009-03-15 06:00
- Jag önskar verkligen att det var våra tallriksmodeller som hade ökat mest, men det är faktiskt alla produkter över hela linjen, säger Claes Eliasson, som är presschef på McDonalds.
De har ökat sin försäljning under året med 238 miljoner kronor jämfört med 2007 och räknar med att kunna nyanställa 3 000 personer 2009. Claes Eliasson berättar att det som säljer allra bäst är deras ­kaffe och frukostmackor, tätt följt av Happy Meal som går att få just i tallriksmodellen, det vill säga man kan få mjölk eller juice i stället för läsk, och frukt och grönt i stället för pommes frites.
Hamburgerkedjan Max har också ökat både omsättning och vinst. Där tror de att framgångarna beror på att de har svenskt nötkött och kyckling i sina produkter och att alla produkter är klimatmärkta. Även Burger King har ökat sin försäljning. Det är deras mest traditionella hamburgare, Whopper, som säljer bäst, mer än lågkalorisatsningen King Delight.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om