Reklamfirma vill att portkoder lÀmnas ut

Krav pÄ portkoder frÄn reklamföretag som vill in i lÄsta trapphus oroar bostadsrÀttsÀgare i Uppsala. Men det finns inga lagliga hinder för att sÀga nej.

Uppsala2006-02-03 00:00
Tommy Lundqvist, styrelseledamot i en av stans bostadsrÀttsföreningar har reagerat pÄ skrivelser som företaget Svensk Direktreklam, SDR, skickat med uppmaning om att lÀmna ut portkoder. SDR skriver bland annat att bolaget har rÀtt att bedriva postverksamhet enligt postlagen och vill kunna dela ut reklam, samhÀllsinformation och personligt adresserade försÀndelser till de boende. En skrivelse frÄn tillsynsmyndigheten PTS, Post- och telestyrelsen, med en rekommendation att lÀmna ut portkoder bifogas.
— Det Ă€r lĂ€tt att tolka breven som att man Ă€r tvungen att lĂ€mna ut koderna. Jag tror att mĂ„nga ser det sĂ„. Flera reklamfirmor har kontakta oss om att fĂ„ vĂ„ra portkoder. Men vi vill inte ha obehöriga i vĂ„ra trapphus. Till slut sĂ„ vet man inte vilka som springer dĂ€r, sĂ€ger Tommy Lundqvist.

Tvingar ingen
Han har speciellt reagerat pÄ ett brev frÄn SDR:s vd Eva Ryss som skriver att bolaget "ser det som sjÀlvklart att alla ska fÄ sin post Àven om den inte delas ut av Posten AB, varför vi inte kan lÄta undantagen bero".
Styrelsen hÄller som bÀst pÄ att undersöka om det finns nÄgra juridiska hinder för att sÀga nej. Den Àr inte ensam om det. PTS fÄr regelbundet liknande förfrÄgningar frÄn olika delar av landet. MÄnga tror att lagen krÀver att de lÀmnar ut sina koder. Men sÄ Àr det inte.
SDR i Uppsala, som skickat ut breven, anser att skrivningarna absolut inte ska uppfattas som nÄgon pÄtryckning.
— Vi tvingar inte nĂ„gon att lĂ€mna ut sina koder. Den bostadsrĂ€ttsförening som inte vill ha reklamen kan fylla i en blankett som ocksĂ„ skickats med. Det Ă€r för att vi ska kunna förklara för vĂ„ra uppdragsgivare att ingen vill ha reklam i den föreningen, sĂ€ger Imbi Andersson vid SDR i Uppsala.

Är ni inte lite otydliga i er information?
— Jag förstĂ„r inte att vi skulle vara det. Jag har aldrig hört det hĂ€r klagomĂ„let förut. Men uppfattas vi som otydliga sĂ„ mĂ„ste vi se över vĂ„r information. Innan vi skickar ut breven har vi alltid en muntlig kontakt.
Enligt PTS delar SDR ut mellan tre och fyra miljoner adresserade försÀndelser om Äret. Resten Àr reklam. Det ska jÀmföras med posten som delar ut drygt tre miljarder adresserade försÀndelser varje Är.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!